Geoblog.pl    bogmar    Podróże    CZARNOGÓRA 2023    Stary Bar

Stary Bar

Czarnogóra
Czarnogóra, Stary Bar

Zgodnie z zapowiedzią pogoda diametralnie się zmieniła. Od rana bezchmurne niebo, + 30 stopni Celsjusza.
Po śniadaniu wyruszamy w miasto. Najpierw idziemy do kościoła na 10:00 na Mszę Św. a później jedziemy do Starego Baru oddalonego o 5 km.
Autobus kosztuje 1 €.
Wznoszą się tu ruiny starego miasta położone na szczycie wzgórza Londza, do którego wiedzie spacerowy trakt zahaczający o kramy z pamiątkami i niewielkie restauracyjki serwujące zakąski.
Wykopaliska potwierdziły, że wzgórze było zamieszkane już w 800 r. p.n.e. przez nie do końca zidentyfikowane plemię iliryjskie.
W X w. miejsce nosiło nazwę Antibaris, gdyż geograficznie leży naprzeciw włoskiego Bari. Chociaż miasto często zmieniało właścicieli, w 1878 r. trafiło do Czarnogóry, a do dziś można podziwiać niezwykłe ruiny. Wrażenie na turystach robi przede wszystkim spacer po ruinach położonych wśród masywów górskich. Jest dobrze zachowana wieża zegarowa pochodząca z czasów tureckich, cytadela, resztki katedry św. Jerzego i romańskiej świątyni św. Mikołaja.
Idąc po murach obronnych widać zachowany w idealnym stanie akwedukt z XVII w.
Wejście na ruiny w Starym Barze: 3.00 €.
Wracamy do Baru i poznajemy miasto.