Geoblog.pl    bogmar    Podróże    MACEDONIA PÓŁNOCNA, KOSOWO 2023    Rejs do Klasztoru Św. Nauma
2023

Rejs do Klasztoru Św. Nauma

Macedonia
Macedonia, Saint Naum

Jezioro Ochrydzkie to najczęściej przez turystów odwiedzane miejsce na terenie Macedonii Północnej. Razem z Ochrydą wpisany został na Listę Światowego Dziedzictwa Kulturalnego i Przyrodniczego UNESCO.
Jezioro oferuje nie tylko wspaniałe widoki, ale również wgląd w historię i kulturę regionu. No i nie zapominajmy o pięknych plażach.
Jezioro ma 358 km² powierzchni – ok 2/3 należy do Macedonii a 1/3 do Albanii. Wraz z Ochrydą znajduje się od 1979 r nie liście światowego dziedzictwa UNESCO. Ma ok 270 m głębokości, 36 km długości i 17 km szerokości – leży na wysokości około 700 m, natomiast po macedońskiej stronie otoczone jest przesz szczyty Parku Narodowego Galicica, sięgające ok. 2000 m n.p.m.

Dziś wypływamy na rejs po Jeziorze Ochrydzkim. Jest to całodniowa wycieczka. Jest jeden rejs dziennie (w sezonie letnim prawdopodobnie są 2 rejsy). Wypływamy o 10:00. Powrót o 16:00, cena 900 MKD lub 15 €. Celem jest SVETI NAUM, który znajduje się przy południowym krańcu Jeziora Ochrydzkiego, tuż przy granicy z Albanią. Klasztor zachwyca zarówno architekturą, jak i położeniem i bogatą historią.
Podczas wypłynięcia z Ochrydy mamy okazję podziwiać fantastyczne widoki i panoramy miasta, wraz z widokiem na największy symbol Macedonii, cerkiew Św. Jana Kaneo, cerkiew Św. Zofii i całą Ochrydę.
Pierwszym przystankiem będzie jedna z miejscowości wypoczynkowych za miastem – Pesztani:
Statek wpływa do Zatoki Kości – rekonstrukcja osady prehistorycznej, istniejącej w tym miejscu prawdopodobnie ok 1000 r p.n.e, : Następnie po kilkunastominutowym przystanku na zwiedzanie dla chętnych, kontynuujemy dalszą podróż, podziwiając przepiękne masywy Pasma Galicica. Po około 2 h przypływamy do przystani przy klasztorze Sveti Naum.

Klasztor założony w 905 przez św. Nauma Ochrydzkiego ucznia Cyryla i Metodego, współtwórcę ochrydzkiej szkoły piśmienniczej, jednego z największych ośrodków literatury i kultury słowiańskiej tamtych czasów. W klasztorze tym w 910 r św. Naum został pochowany, tam też znajduje się jego grób. Wewnątrz nie można robić zdjęć.

Obiekt ten posiada bardzo rozbudowaną infrastrukturę turystyczną. Można dojechać tu również autobusem i samochodem. Przed wejściem jest spory, ale płatny parking (50 denarów od samochodu za dzień).
Zaraz za pierwszą bramą jest duża plaża przy jeziorze. Obok przebieralnia i płatne toalety.
Do klasztoru prowadzi szeroka droga, po lewej stronie liczne stragany z pamiątkami, rękodziełem i dwie duże restauracje.

Obok znajduje się kompleks źródeł świętego Nauma – krasowe wywierzysko, złożone z kilkunastu podziemnych i przybrzeżnych strumieni, które formują jezioro. Można wybrać się na wycieczkę łódeczką po nim.
Możemy również zrobić spacer około 3 km wokół źródeł Św. Nauma. Ruszamy oznakowanym szlakiem spod cerkwi św. Petki, po drodze mijamy cerkiew Najświętszej Maryi Panny i cerkiew św. Atanazego, Dochodzimy do szosy, skręcamy w lewo i po chwili jesteśmy na parkingu

Jest dużo małych łodzi oferujących taką samą trasę za 25 €.