Geoblog.pl    bogmar    Podróże    MALTA 2024    Wylot. Informacje.
2024

Wylot. Informacje.

Polska, Warszawa

Odkładany od dłuższego czasu wyjazd na Maltę doczekał się wreszcie realizacji. Pierwotnie miało to być latem na trochę dłużej, ale po modyfikacji skróciliśmy program. Lecimy WizzAir-em 4 marca z dwoma kolegami, z którymi już podróżowaliśmy.
Za bilety z bagażem podręcznym zapłaciliśmy po 460 zł / osoba.
Noclegi rezerwowaliśmy na Booking.com i Airbnb.
Wylot o 6:55 był opóźniony o 1h40 min z powodu wymiany jakiejś części, którą dostarczono z Budapesztu.

Informacje przedstawione w blogu będą nieco poszerzone o miejsca, których nie odwiedzimy, gdyż nie planujemy wypożyczać samochodu i pora roku na plażowanie nie ta. Myślimy, że te informacje mogą komuś się przydać.

Malta jest maleńkim archipelagiem na Morzu Śródziemnym, krajem malutkim, ale pełnym atrakcji.
Malta bowiem znajduje się na styku Europy i Afryki, kultury europejskiej i afrykańsko-arabskich wpływów.
Można tutaj zobaczyć zabytki rzymskie, arabskie, zobaczyć niesamowite miejsca utworzone przez Zakon Maltański za swojej potęgi. Można znaleźć ślady francuskie, brytyjskie.

Na Malcie znajduje się tylko jedno lotnisko – w miejscowości Luqa na południu wyspy.
Gniazdka elektryczne 230V są brytyjskie, ruch lewostronny. Nie znajdziemy kantorów wymiany walut.
W tym celu trzeba iść do Banku i wymieniać pieniądze po często niekorzystnym kursie.
Warto więc mieć gotówkę oraz wypłacać ją z bankomatu, nie licząc na wymianę złotówek.

Woda z kranu NIE jest zdatna do picia! Nawet do zrobienia kawy czy herbaty, używać wody butelkowej.

O ile na Malcie siatka połączeń jest dobra, na Gozo bywa już gorzej.
Dojazd z lotniska - (z lotniska trzeba dojechać na prom na Gozo i przeprawić się statkiem). W dzień problem wydaje się nie być tak duży – z lotniska do terminala promowego na Gozo jedzie bezpośrednio autobus X1 (tylko w dzień)

Przed wejściem na lotnisko znajduje się dużo przystanków z rozpiskami autobusów. Jeżdżą bardzo często.

Bilet jednorazowy można kupić u kierowcy – dzienny 2.50 € (lepiej mieć drobne, bo może być problem z otrzymanie reszty).
Bilet ważny jest 2 godziny i w jego ramach można się swobodnie przesiadać.

Autobusy na Malcie kursują jedynie na dwóch zamieszkanych wyspach – na Malcie oraz na Gozo. Na głównej wyspie w większość miejsc związanych z najważniejszymi atrakcjami turystycznymi raczej bez problemu dotrzemy autobusem, niestety gorzej ma się sytuacja na Gozo. Tam drogi są gorszej jakości, a dojazd w wiele miejsc, o ile jest w ogóle możliwy, wymaga przesiadki w stolicy Gozo – Victorii (Rabacie). Przez to transport na Gozo zajmuje sporo czasu, a w wiele miejsc w ogóle autobusem nie dotrzemy.

Główny dworzec autobusowy na Malcie znajduje się w Valletcie, na Gozo w Victorii (Rabacie). Świetnie połączona autobusami jest Valletta i aglomeracja dookoła stolicy. Stąd możemy dojechać w większość miejsc na Malcie. Warto jednak pamiętać, że jest to także najbardziej zakorkowany obszar Malty, tutaj bowiem żyje większość mieszkańców.
Wszystkie autobusy są klimatyzowane, coraz częściej pojawiają się także autobusy elektryczne.

Autobusy na Malcie nie należą do punktualnych, mają swoją własną aplikację – Tallinja, którą można pobrać na telefon za darmo. Aplikacja ta pokazuje na żywo autobusy, w którym miejscu się znajdują.

Dobrym rozwiązaniem jest karta Tallinja ważna przez 7 dni pod rząd od momentu pierwszego skasowania biletu. W ramach tego biletu można podróżować autobusami na Malcie bez limitów na wszystkich trasach na Malcie i Gozo. Można ją kupić w biurach sprzedaży i informacjach Tallinja, a także na lotnisku.
Karta ta jest ważna dla jednej osoby, nie może więc być używana przez całą rodzinę.

Dlatego też, chcąc dostać się z Valletty do Sliemy i okolic (lub w drugą stronę) lub też z Valletty do Birgu i Trójmiasta (lub w drugą stronę), dobrą alternatywą będzie prom. Kosztuje on w jedną stronę 1,50 €, w dwie 2,80 €, pozwala zaoszczędzić sporo czasu. Bilet na prom można kupić przed wejściem na pokład. Płatność gotówką lub kartą.
Prom odpływa ze Sliema Ferries/VFS Valletta na trasie między Sliemą a Vallettą oraz z drugiej strony Valletty przy Valletta 3 Cities Ferry/Cospicua Valletta Ferry na trasie między stolicą a Trójmiastem.
Pod takimi nazwami znajdziemy przystanki w Google Maps.

Prom na Gozo odpływa z Malty z miejscowości Ċirkewwa na północy głównej wyspy – Malty i dopływa do miejscowości Mġarr na Gozo.
Na prom można wjechać swoim środkiem transportu – auto, skuter/motor, rower, lub wejść pieszo.
Promy pływają całą dobę, w godzinach szczytu co 30–45 min, a dopłynięcie na miejsce zajmuje ok. 25 min.

Od 2021 r alternatywą dla promów z Ċirkewwa są promy z Valletty – są to promy wyłącznie pasażerskie. Nie biorą na pokład samochodów czy skuterów, a jedynie rowery. Są to tzw. szybkie promy, jako że trasę z Valletty do Mġarr pokonują w 45 minut. Promy odpływają z Grand Harbour (Wielki Port), poniżej windy prowadzącej z Upper Barrakka Garden w Valletcie. Szybkie promy nie pływają całą dobę i w razie trudnych warunków pogodowych zostają one wstrzymane – zdarza się to bardzo często w zimie.

Obecnie z Valletty na Gozo operują Virtu Ferries oraz Gozo Fast Ferry.

Istnieje duża liczba linii autobusowych, a przystanki są nie zbyt daleko od siebie.
Częstotliwości są dobre na głównych trasach, ale mniej na innych i często warto sprawdzić rozkłady jazdy.

Karta „Explore Card” pozwalająca podróżować przez 7 dni do woli, o każdej porze dnia. Karta ta uprawnia do korzystania z usług dziennych, nocnych, specjalnych i Tallinja Direct na Malcie i Gozo, Koszt takiego biletu to 25 € dla osoby dorosłej i 7 € dla dziecka do 10-go roku życia.

Bilet jednorazowy/2-godzinny dzienny kosztuje 2,50 € (do godz. 19:30), a nocny 3 € (po godz. 19:30). Kupuje się go u kierowcy. Trzeba mieć odliczone pieniążki. Kierowcy mają prawo nie wydawać reszty. W wielu autobusach (nie we wszystkich!) na najbardziej ruchliwych trasach istnieje możliwość dokonania płatności kartą zbliżeniowo. Taka informacja znajduje się przy wejściu do autobusu.

Bilety na 12 pojedynczych przejazdów (koszt 21 €). Bilet jest ważny przez 6 miesięcy od momentu pierwszego skasowania. Na jednym bilecie może podróżować tylko jedna osoba. Użytkownik może w ramach biletu skorzystać z 12 przejazdów na trasach dziennych, trasach bezpośrednich do Tallinji, trasach nocnych i usługach specjalnych.

Bilet Explore Flex Karta ta umożliwia podróżowanie po obniżonych stawkach. Działa na zasadzie doładowań. Kartę kupuje się za 6 €, które można od razu wykorzystać na podróże. Kolejne doładowania można zrealizować za pośrednictwem aplikacji Tallinja.

– Pakiet 24-godzinny za 6,00 € za bilet
– Pakiet 4-dniowy 21 € za bilet
– inne pakiety opisane na stronie transportu publicznego Malty - https://www.publictransport.com.mt/en/explore-flex.

Bilety tygodniowe lub na 12 przejazdów kupuje się w specjalnie do tego przeznaczonych punktach.
Często, zwłaszcza w sezonie, można karty nabyć również w sklepach z pamiątkami.

System numeracji tras ma pewną logikę. Trasy TD są oznaczone marką Tallinja Direct (TD2, TD10, TD13) i obejmują trasy bez przesiadek lub z ograniczoną liczbą przystanków, łączące kluczowe punkty.

Trasy oznaczone prefiksem X również zatrzymują się z ograniczoną liczbą przystanków, ale zatrzymują się w większej liczbie miejsc niż trasy TD. X4 łączy Vallettę z lotniskiem i dalej, podczas gdy X1 do X3 łączą lotnisko odpowiednio z Cirkewwą, Sliemą i Bugibbą.

Trasy o numerach 1-99 prowadzą do i z dworca autobusowego w Valletcie i biegną mniej więcej w kolejności geograficznej, w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara wokół Valletty. Numery 100 i 200 to zazwyczaj trasy, które nie obsługują Valletty (ale są wyjątki: lokalne trasy Valletty mają numery 130 i 133, podczas gdy trasa 122 biegnie z Valletty do szpitala Mater Dei. Trzy trasy z serii 2xx które kiedyś kończyły się w szpitalu Mater Dei, obecnie rozciągają się aż do Valletty).

Niewielka liczba tras nocnych z serii N (N11, N13, N48, N62, N82, N91) obsługuje po wyższych cenach.

Na Gozo odbywa się podróż z przedrostkiem N 301 – późnym wieczorem w piątki i soboty z Victorii na prom w Mgarr.
Niedawną zmianą jest wprowadzenie usługi minibusów pod marką Tallinja On Demand (dawniej TD Plus), która łączy określone przystanki autobusowe w obszarach Sliema, St Julian's, Pembroke, San Gwann i Birkirkara.
Podróże rezerwuje się za pomocą aplikacji Tallinja.

Latem 2021 r wprowadzono nowe trasy X133, 150 i 300, które mają połączyć się z nowym Gozo Fast Ferry, obsługującym przystanek Lascaris w Valletcie, niedaleko spodu wyciągu Barrakka.