Geoblog.pl    bogmar    Podróże    MALTA 2024    Transfer na Gozo.
2024

Transfer na Gozo.

Malta
Malta, Rabat

Lądujemy o 11:50 i jedziemy autobusem X1 do Cirkewwą na prom płynący do Mgarr na sąsiedniej wyspie Gozo

Z terminala promowego bezpośrednim autobusem można się dostać do miejscowości: Victoria (Rabat), Ghajnsielem, Qala, Nadur, Xaghra, Marsalforn oraz Xewkija. Aby dojechać do innych miejscowości wymagana jest przesiadka w Victorii.

Gozo ma około 14 km długości i 7 szerokości. Nie należy liczyć, że mieszkając w hotelu na Malcie, wyruszymy rano i do wieczora zwiedzimy Gozo komunikacją miejską.

Do Victorii dojedzie się z każdej miejscowości na Gozo (tam znajduje się główny dworzec autobusowy).

Miejscowości położone najbliżej Ramla Bay to Nadur oraz Xaghra (obydwie na wzniesieniu, więc i tak wymagany jest spacer lub autobus).

Komunikacja autobusowa na Gozo przypomina coś na kształt gwiazdy o środku w Victorii. Aby zobaczyć jedno miejsce i przetransportować się do kolejnego, trzeba prawie za każdym razem cofnąć się do Victorii.

Poza tym Gozo jest bardziej naturalne, kryje w sobie mnóstwo „perełek”, które zlokalizowane są tam, gdzie nie ma już dróg asfaltowych… Czyli autobus po prostu tam nie dociera.

Jeśli jednak obiekt ma być bazą wypadową do zwiedzania wyspy komunikacją, to najlepiej zatrzymać się w Rabacie.
Znajduje się tu jedyny dworzec autobusowy, z którego odjeżdżają autobusy do każdego miasteczka na Gozo.

Gozo jest dużo tańsze niż Malta, tak pod względem noclegów, jak i jedzenia w restauracji, zakupów itd.
Gozo według legend miało być zamieszkane przez mityczną nimfę Calypso. Jest to wyspa spokoju, sielanki, miejsce, gdzie Maltańczycy wyjeżdżają na weekendy i wakacje, by się wyciszyć i odpocząć. Znajdziemy tutaj wspaniałe wille pośród kwiatów, nazywane farmhousami, które są przerobione w urocze apartamenty, gdzie można odpocząć w spokoju.
Na Gozo nie ma zgiełku znanego z aglomeracji Valletty, nie znajdziemy tutaj klubów ani imprez.
Tutaj zobaczymy piękne miasteczka i wioski, cudowną naturę, urocze knajpki i kawiarenki.
Victoria to poniekąd stolica Gozo, w samym sercu wyspy. Często spotkamy się także z nazwą Rabat, która jest oryginalną nazwą miasta. Zmieniona została na Victorię na cześć królowej Victorii, bowiem Malta była przecież kolonią brytyjską.

Z terminala promowego bierzemy BOLTA i jedziemy do centrum, gdzie mamy hotel. Tak wyszło taniej, bo na liczniku było 8,20 €. Za 4 osoby autobusem musielibyśmy zapłacić 10 € i jeszcze dojść od przystanku.

Zostawiliśmy bagaże i poszliśmy się rozejrzeć po mieście.

Niedaleko dworca na przeciw snack-baru Sphinx w sklepie kupiliśmy 7 dniowy bilet, którego od jutra zaczniemy używać. Sprzedawca miał jeszcze kilka po starej cenie - 21 € (niedawno nastąpiła podwyżka i kosztują jak wcześniej pisaliśmy 25 €).

Polecane zabytki
Kościół Najświętszego Serca Pana Jezusa – kościół parafialny w miejscowości Fontana
Kościół św. Franciszka z Asyżu – rzymskokatolicki kościół w Victorii - przy dworcu autobusowym
Bazylika św. Jerzego (przy Victoria Bus Terminal, 300 m za koś. Św. Franciszka)
Katedra Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny – 300 m za Bazyliką św. Jerzego (połączona z Cytadelą).

Cytadela (Rabat) Górująca nad miastem, którą widać już z daleka. Cytadela w średniowieczu służyć miała okolicznej ludności jako schronienie przed piratami. Ci bowiem przybywali na Maltę po niewolników! Po napadzie Osmanów w 1551 roku, Cytadela została przebudowała przez Zakon Maltański i umocniona.
Na terenie Cytadeli mieszka dziś tylko kilka rodzin, ale tamtejsze uliczki i piękna barokowa katedra robią wrażenie. A do tego kilka muzeów i piękny widok na Gozo. Pomnik Jana Pawła II i jego relikwie w katedrze Cytadeli. Wstęp na teren Cytadeli jest darmowy, wstęp do Muzeów i Visitor Center płatny, bilety kupimy na miejscu.

Najwięcej kawiarenek jest przy placu św. Jerzego (St George Square).

Polecane miejsca do jedzenia:
It-Tokk Gozo Traditional Food. Otwarte 9-18, w niedzielę do 14.
McSims (sieciówka) i Sphinx Dwa snack-bary obok siebie. Można tutaj zjeść klasycznie to, co wszędzie, czyli pastizzi (0,50 €) i inne wypieki. Adres: Triq Taħt Putirjal, (na płn. od dworca, przed rondem po lewej stronie) Otwarte od 7:30 - 21:00.