Geoblog.pl    bogmar    Podróże    MALTA 2024    Ramla Bay, Tal-Mixta Cave, Xaghra.
2024

Ramla Bay, Tal-Mixta Cave, Xaghra.

Malta
Malta, Xagħra

Autobusem 322 jedziemy na plażę Ramla Bay. O tej porze jest niewiele osób. Jest to największą plaża piaszczysta na Gozo.
Calypso Cave to jedna z dwóch pięknych jaskiń, górujących nad plażą Ramla Bay. Dzisiaj do samej jaskini nie można już wejść, ze względów bezpieczeństwa. Warto tutaj przyjechać, ze względu na piękne widoki z punktu widokowego nad nią.
To właśnie tutaj mieszkać miała nimfa – Calypso z Iliady i Odysei Homera. Otóż według Homera to właśnie tutaj rozbić się miała łódź Odyseusza. Ten zaś trafił w ręce nimfy, która więziła Odyseusza przez kilka lat. Ostatecznie jednak udało mu się od niej uciec i wrócić do swojej ukochanej żony.

Po prawej stronie na klifowym wzgórzu widać Tal-Mixta Cave. Niestety z braku czasu nie dotarliśmy do samej jaskini.

Autobusem 322 pojechaliśmy do Xaghry.
Xaghra - Ggantija Temples, to jedno z najważniejszych miejsc na Malcie, wpisanych na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Jest to stanowisko archeologiczne, jedna z najstarszych świątyń megalitycznych zbudowanych przez człowieka, która przetrwała po dziś dzień i została odkryta. Pochodzi bowiem z 3600-3200 p.n.e. Tym samym jest starsza niż same piramidy w Egipcie. Zwiedzanie samych ruin poprzedza wystawa w tutejszym muzeum i film, który wyjaśnia wiele na temat samych ruin, ale także ich odkrycia i prac archeologicznych. Bilet – 10 €.
Autobus z Rabatu – 307 robi pętlę. Można wstąpić jadąc z Marsalform autobusem 322.

Xaghra - Wiatrak Ta’Kola pochodzi jeszcze z XVIII w, czyli z czasów Zakonu Maltańskiego. Jego budowa została zarządzona przez Wielkiego Mistrza Zakonu Maltańskiego, w celu zaspokojenia potrzeb Gozitan i ich rosnącej populacji. Ostatni właściciel wiatraku zmarł w latach 80-tych XX w i od tej pory przestał funkcjonować. Zaś w 1992 r otwarto tutaj muzeum, w którym można oglądnąć oryginalne narzędzia i warsztat.
Obok jest ładny kościół Xaghra Parish Church.

Do Victorii wróciliśmy autobusem 307.

Zapraszamy do obejrzenia filmów