Geoblog.pl    bogmar    Podróże    MALTA 2024    WYSPA MANOELA

Malta
Malta, Manoel Island
Przejechano 1954 km

WYSPA MANOELA - Blisko Gzira. Jest połączona z lądem mostem, dzięki czemu, by się tutaj dostać nie trzeba płynąć łódką. Całą wyspę doskonale widać z bastionu Valletty, wraz z fortem, który się tam znajduje. Obecna nazwa wyspy – Wyspa Manoela pochodzi od imienia Wielkiego Mistrza Zakonu Maltańskiego - Antonio Manoel de Vilhena, który w XVIII w wybudował piękny fort – Fort Manoela. Znajduje się tu wioska kaczek. To z tej wyspy zobaczyć można najpiękniejszy widok na Vallettę. Doskonały widok jest także z Tigne Point ze skalistą plażą. Murowane Lazzaretto, czyli szpital przeznaczony na cele izolacji i kwarantanny na Wyspie Manoela. Początkowo był to jeden budynek, z czasem jednak dobudowywano kolejne i tak na przestrzeni wieków powstał sporych rozmiarów kompleks. Służył on epidemii cholery, dżumy czy też innych chorób, które pojawiały się na Malcie wraz ze statkami zawijającymi do tutejszego portu.

Fort Manoela znajduje się tu jeden z najbardziej tajemniczych fortów Zakonu Maltańskiego na Malcie. Niestety nie jest dziś regularnie otwarty dla zwiedzających, otwiera się jedynie raz na jakiś czas. Związane jest to z faktem, że dopiero w XXI w rozpoczęto prace renowacyjne fortu, który mocno ucierpiał w czasie II wojny światowej, a po zakończeniu wojny przez wiele lat popadał w ruinę. Na renowację do tej pory wydano już fortunę, a prace wciąż trwają. Dlatego też raz na kilka miesięcy fort otwiera swoje wrota na tzw. dzień otwarty. Można wtedy zwiedzać to miejsce – za darmo, a nawet z darmowym przewodnikiem w języku angielskim. Fort Manoela został wybudowany dopiero w XVIII wieku, czyli nieco później niż inne słynne maltańskie forty. Inicjatorem budowy był Wielki Mistrz Zakonu Maltańskiego – Antonio Manoel de Vilhena. To właśnie dzięki niemu tak fort, jak i cała wyspa zyskały swoją nazwę. Wybudowany został na planie gwiazdy,
Będąc na Malcie, warto sprawdzić czy akurat nie będzie organizowany dzień otwarty Fortu Manoel. można obejść go dookoła od zewnątrz i podejść pod piękną bramę od strony morza i zobaczymy najpiękniejszy widok na Vallettę.
Wrota samego fortu najczęściej są zamknięte dla zwiedzających, ale od strony morza i Valletty, u wrót fortu znajduje się taras z pięknym widokiem na Vallettę. By tutaj się dostać nie musimy wkraczać na teren samego fortu. Wystarczy, że przejdziemy skalistą plażą wzdłuż morza i dojdziemy do schodów poniżej Fortu Manoel. Wchodzimy po schodach na ich szczyt i docieramy na taras pod wejściem do fortu. Wejście może nieco przypominać bramę do słynnej Mdiny.