Geoblog.pl    bogmar    Podróże    MALTA 2024    Floriana

Malta
Malta, Floriana
Przejechano 1969 km

Rano idziemy do pobliskiego kościoła na mszę św. i opuszczamy St. Julian’s. Ostatnie trzy dni zamieszkamy w Floriana, która sąsiaduje z Vallettą.
Jako, że nasze 7 dniowe bilety są ważne jeszcze dwa dni postanowiliśmy to wykorzystać odwiedzając atrakcje poza Vallettą, a samą stolicę zwiedzamy na raty.
Najpierw jedziemy do Ogrodów Buskett i znajdującego się w nim Verdala Palace. Autobus 56 (z Valletty).
Po powrocie udajemy sie do pobliskiego Birgu.

Ogrody Buskett w pobliżu Rabat to miejsce jedyne w swoim rodzaju. Głównie dlatego, że panuje tutaj zupełnie inny mikroklimat niż w pozostałych miejscach Malty. Jest to zdecydowanie najbardziej zielony teren na Malcie, płuca tego państwa. Za czasów Zakonu Maltańskiego ogrody Buskett były terenem przeznaczonym na polowania.

Ogród Buskett to miejsce dość popularne wśród Maltańczyków, którzy lubią przyjeżdżać tutaj na spacery czy pikniki. Jest to teren pełen zieleni, z pięknymi zagajnikami i alejkami z drzewami pomarańczowymi i cytrynowymi.
Wstęp darmowy.
Verdala Palace góruje nad Buskett Garden. Obecnie jest to letnia rezydencja prezydenta Malty, niegdyś był to pałac wybudowany i przeznaczony dla Zakonu Maltańskiego. Wstęp do pałacu jest zamknięty, ale co roku w sierpniu organizowany jest tutaj magiczny Bal Sierpniowego Księżyca. Wtedy, za okazaniem zaproszenia, można wejść do pałacu i zobaczyć jego niesamowite wnętrza.

BIRGU to dawna stolica Malty, przeniesiona z Mdiny, dalej zaś stolicą stała się nowo wybudowana Valletta po drugiej stronie Wielkiego Portu. Lokalizacja Birgu była dogodniejsza dla Zakonu Maltańskiego, głównie ze względu na położenie Birgu u wybrzeży Wielkiego Portu. Dzięki temu Zakon mógł cały czas mieć dostęp do morza i doglądać swojej potężnej floty.
Birgu inaczej nazywane jest Vittoriosa – Miasto Zwycięskie. Nazwę tą zyskało po zwycięstwie Malty w Wielkim Oblężeniu Malty (wojna z Osmanami) w 1565 r. Wraz z pobliskimi Cospicuą i Sengleą tworzą tzw. Trójmiasto.

Fort St Angelo do momentu wzniesienia Valletty był siedzibą Wielkiego Mistrza Zakonu Maltańskiego i po dziś dzień jest jego siedzibą (jego górna część). To także urocze, kameralne uliczki, w których warto się zagubić, podziwiając kolorowe balkony Gallarijas, piękne kołatki, wąskie zakamarki. W tutejszej zatoce zaś znaleźć można jedne z najbardziej luksusowych jachtów, które robią ogromne wrażenie. Birgu jest przeurocze i zdecydowanie rzadziej odwiedzane przez turystów niż Valletta czy Mdina. Bilet -10 € / senior – 6 €. Otwarte 9-17 (oprócz wtorku).
Autobus 2. Trochę dalej przy Malta at War Museum jest autobus 3 ,4 (z Valletty), 124, 213.

Festiwal Światła odbywa się w październiku, trwa jeden weekend w roku. Wtedy cała elektryczność zastępowana jest lampionami i świecami. Zapada zmrok i Birgu zmienia się w jedno z najbardziej magicznych miejsc na Malcie.
Do Birgu można dopłynąć promem z Valletty, który zaoszczędzi sporo czasu. Z Birgu można także wybrać się za kilka euro na 30-minutową wycieczkę po Grand Harbour oryginalnymi, ręcznie robionymi gondolami i zobaczyć Vallettę i Birgu z zupełnie innej perspektywy.

Targ uliczny Birgu, (wtorek, niedziela) położony w samym sercu Trzech Miast, odbywa się w każdy wtorek rano.
Kolegiata świętego Wawrzyńca – rzymskokatolicki kościół parafialny w Birgu Autobus 2

Muzeum Morskie Malty - jedno z najciekawszych muzeów na Malcie, które może pochwalić się bogatą kolekcją obiektów związanych z działalnością morską - zarówno z czasów joannitów, jak i nowszych.

Pałac Inkwizytora (Birgu) - choć pałac po upadku Inkwizycji wielokrotnie zmieniano, to zwiedzenie go może być nie lada gratką dla sympatyków historii - jest to jeden z nielicznych obiektów tego typu, który udostępniono zwiedzającym.

Ogród Gardjola (Senglea), który oferuje widok na zatokę. Na jego końcu znajduje się oryginalna budka strażnicza. Autobus 3 ,4 (z Valletty), 124, 213