Geoblog.pl    bogmar    Podróże    MALTA 2024    Valletta

Malta
Malta, Valletta
Przejechano 1997 km

Ostatni dzień zwiedzania przeznaczyliśmy na Vallettę.
VALLETTA jest stolicą Malty od 1571 r Ufundowana została przez Wielkiego Mistrza Zakonu Maltańskiego – Jean de Parisot Valette i od jego nazwiska wzięła swoje piękne imię. Powstała ona po zwycięstwie Zakonu Maltańskiego w Wielkim Oblężeniu Malty.
Valletta to jedna z najpiękniejszych i najbardziej wyjątkowych stolic państw europejskich. Muzeum pod gołym niebem, które w całości wpisane jest na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO, gdyż znaleźć tutaj można ponad 300 zabytków. Nie ma tu bowiem centrum biznesowego, nie ma też szerokich dróg, wieżowców.
Planując zwiedzać muzea czy kościoły, warto wziąć pod uwagę, że jeden dzień to może być zdecydowanie za mało.

Najważniejsze kościoły to:
Konkatedra świętego Jana (Saint John’s co-cathedral) w której przechowywany jest majestatyczny obraz pt. Ścięcie św. Jana Chrzciciela pędzla Caravaggio. Porywczy włoski malarz znalazł schronienie na Malcie, ale ostatecznie i stąd musiał uciekać pod osłoną nocy. Bilet - dorośli 15 €, seniorzy 12 €. Autobus 133.
Kościół św. Pawła Rozbitka (Collegiate church of st. Paul’s Shipwreck) w Valletcie. Autobus 133.
Kościół św. Augustyna – barokowy kościół. Autobus 133.
Kościół św. Marii Magdaleny – rzymskokatolicki kościół. Autobus 133.
Kościół Matki Bożej Zwycięskiej był pierwszym kościołem i prawdopodobnie pierwszym budynkiem ukończonym w Valletcie. Autobus 133.
Bazylika Matki Bożej Bezpiecznej Przystani i św. Dominika – rzymskokatolicki kościół parafialny oraz bazylika mniejsza w Valletcie. Autobus 133. Kościół św. Barbary – barokowy kościół, zbudowany przez joannitów. Pierwszy kościół zbudowano w 1585 r za panowania 52. wielkiego mistrza Hugues Loubenx de Verdalle. Autobus 133.
Kościół Matki Bożej z Damaszku Jest to jedyny, obok kościoła św. Mikołaja, greckokatolicki kościół w tym państwie. Nazywany bywa też Id-Damaxxena. Autobus 133.
Kościół św. Mikołaja, znany jako Kościół Dusz Wszystkich – greckokatolicki kościół. Autobus 133.

Inne zabytki godne polecenia to:
Fontanna Trytona jest przed Bramą Miejską, gdzie znajduje się centralny dworzec autobusowy.

Brama św. Heleny oraz brama Notre Dame (Cospicua) - barokowe bramy miejskie, które wzniesiono w trakcie otaczania Trzech Miast systemem fortyfikacji.

Tuż po przekroczeniu „bramy” oczom naszym ukazuje się dość dziwny jak na Vallettę budynek. To nowy gmach parlamentu. Zarówno Brama Miejska, jak i ów gmach to dzieło architekta Renzo Piano. Kierujemy się na prawo i wdrapujemy po schodach do góry.

Oberża Kastylijska (Auberge de Castille) – najwspanialsza z nich, obecnie znajduje się tu siedziba premiera Malty. No i koło niej przechodzimy kierując się w stronę Górnych Ogrodów Barrakka.
Oberża Prowansalska (Auberge de Provence), gdzie znajduje się Narodowe Muzeum Archeologoczne. Autobus 133.
Oberża Aragońska (Auberge d’Aragon) – najstarsza (wzniesiona w 1571 roku) i najmniejsza ze wszystkich. Obecnie we wnętrzu znajdują się biura rządowe.
Oberża Włoska (Auberge d’Italie) – z ciekawie rzeźbionymi narożnikami, obecnie znajduje się tutaj siedziba Ministerstwa Turystyki.
Oberża Bawarska (Auberge de Baviere) – obecnie znajduje się w niej Rządowy Departament Nieruchomości.

Górne Ogrody Barrakka Z Górnych Ogrodów Barrakka rozciąga się panoramiczny widok na Wielki Port (Grand Harbour) i Trzy Miasta: Birgu (dawniej: Vittoriosa), Isla (Senglea) oraz Bormla (Cospicua). Taras widokowy otoczony jest murem z łukowymi przejściami.
Ogrody Barrakka to oaza zieleni w mieście otoczonym murami. Warto tu przyjść nie tylko po to, by zaczerpnąć oddechu pośród drzew i nacieszyć oczy widokiem na zatokę, ale również… dla armatnich wystrzałów. Autobus 133.

Lascaris War Rooms Znajdujące się 45 m pod ziemią, pod Górnymi Ogrodami Barrakka w Valletcie reprezentują jeden z najlepiej strzeżonych sekretów Malty z czasów drugiej wojny światowej. To sieć podziemnych tuneli i komór, w których mieściła się kwatera główna wojsk brytyjskich na Malcie. To stąd prowadzono obronę wyspy przed agresją państw Osi i kierowano wszystkimi operacjami ofensywnymi na Morzu Śródziemnym.
Ten tajny kompleks mieścił salę operacyjną dla każdej ze służb bojowych, w tym niezwykle ważną salę kontrolną myśliwców sektora RAF, z której obserwowano i kontrolowano wszystkie operacje powietrzne i morskie. W czasie wojny pracowało tam około 1000 osób. Cały kompleks był wentylowany mechanicznie – co ciekawe, to jedna z oryginalnych funkcji, która nadal działa.
Po zakończeniu wojny Lascaris War Rooms stały się kwaterą Królewskiej Marynarki Wojennej. W 1967 r kompleks został przejęty przez NATO jako strategiczne centrum komunikacyjne do przechwytywania sowieckich okrętów podwodnych na Morzu Śródziemnym. Tę rolę pełnił przez dziesięć lat, kiedy to został ostatecznie zamknięty.
Lascaris War Rooms są udostępnione do zwiedzania od poniedziałku do soboty w godzinach 10:00-16:30.
Można je zwiedzać na własną rękę – dostępne są audioprzewodniki z wyborem kilku języków.
Dojście - Można przejść przez Saluting Batterry za 3 € lub można wyjść na zewnątrz Ogrodów Barrakka i rozejrzeć się za znakiem tuż za bramą. Droga prowadzi schodami w dół, w kompletnie nie wyglądający na atrakcję turystyczną tunel. Niech Was to nie zrazi. Znaki będziecie widzieć już co kawałek. Otwarte od pon. do soboty 10-16:30
Bilet dla osoby dorosłej - 14 €, seniorzy 12 €, a wycieczka z przewodnikiem 17 €.

Saluting Battery to bateria artyleryjska z XVI w. Dawniej miała za zadanie informować o nadciągających statkach i witać znamienite osobistości. Strzelano również z okazji ważnych świąt. Obecnie salwy armatnie można podziwiać dwa razy dziennie: o 12:00 i o 16:00, a wystrzały mają znaczenie symboliczne. Położone 50 metrów pod Górnymi Ogrodami Barracca i Saluting Battery, Lascaris War Rooms to sieć podziemnych pokoi i korytarzy z czasów wojny. Tam mieściło się centrum dowodzenia wojsk brytyjskich, z którego kierowano wszystkimi operacjami wojennymi. Autobus 133, 150, 300. Dolne Ogrody Barrakka Z tarasu widokowego (do złudzenia przypominającego ten mieszczący się w Górnych Ogrodach) rozciąga się widok na Dzwon i pomnik Nieznanego Żołnierza oraz Wielki Port.

Undergroud Valletta (Podziemna Valletta) Tuż pod ulicami, pod restauracjami, pod muzeami istnieje sieć tuneli.
Pod miastem powstała sieć tuneli, które miały być ewentualnie wykorzystane do celów wojskowych – miały ułatwić przemieszczanie się wojsk oraz służyć jako droga ucieczki. Ci, którzy mieli pieniądze, płacili za wykucie maleńkich, wyłożonych płytkami boksów odgrodzonych od głównych tuneli, zapewniających pewien stopień prywatności. Tworzyli w ten sposób namiastkę domu, o czym świadczą figurki świętych przy wejściach czy podłogi wyłożone kafelkami uratowanymi z bombardowanych domów.
Na ścianach podziemnych korytarzy dostrzec możemy rysunki wykonane przez ludzi (jako wyraz znudzenia, frustracji, chęć wyrażenia emocji), a na skrzyżowaniach wypisane zostały nazwy ulic. Od listopada 2021 spacer po tunelach jest możliwy dzięki Heritage Malta. Bilety należy kupować z wyprzedzeniem, ponieważ zwiedzanie odbywa się w wybrane dni, a grupy są małe. Na spotkanie należy przybyć pół godziny wcześniej. Spotkanie organizacyjne odbywa się w Muz. Archeologicznym. Tam otrzymujemy kaski i latarki – czołówki. Wraz z przewodnikiem wędrujemy na skrzyżowanie Saint John’s Street, San Gwann i Merchants Street. Tam zostaje przedstawiony nam rys historyczny – bez niego nie bylibyśmy w stanie w pełni zrozumieć i poczuć klimatu podziemnego miasta. Kolejno wkraczamy w podziemia. Całość trwa około 1h. Czas chodzenia tunelami - 30 min. Bilety można zarezerwować na oficjalnej stronie Heritage Malta: Valletta Underground – dorośli - 15 € / seniorzy (60+) - 10 €. Zbiórka 30 min wcześniej w MUŻA (Maltańskie Narodowe Społeczne Muzeum Sztuki). Wejście o 10:00, 11:00, 12:00, 13:00.

Pjazza Teatru Rjal To teatr na wolnym powietrzu wybudowany w miejscu XIX-wiecznego Royal Opera House.
Został oficjalnie zainaugurowany 8 sierpnia 2013 r. Autobus 133.

Narodowe Muzeum Archeologiczne, w którym przechowywane są najważniejsze z artefaktów znalezionych na Malcie i Gozo, w tym słynna figurka śpiącej kapłanki. Autobus 133.

Biblioteka Narodowa położona w centrum Valletty to bogate zbiory obejmujące dzieła od okresu średniowiecza do czasów współczesnych. To ogromna ilość ksiąg, czasopism, gazet, rękopisów i map, a także nagrań audio, które są nieocenionym źródłem wiedzy na temat historii kraju.
Na placu zlokalizowanym przed biblioteką znajduje się posąg Królowej Victorii. Autobus 133.

Fort Saint Elmo - Narodowe Muzeum Wojny. Gwiaździsty fort na końcu półwyspu. Pierwotnie został zaprojektowany, aby odpierać ataki osmańskie. Zbudowany przez Zakon w 1552 r odegrał kluczową rolę podczas Wielkiego Oblężenia w 1565 r, w którym to potężne siły Imperium Osmańskiego i Zakonu Świętego Jana starły się w krwawej walce.
Obecnie w forcie znajduje się muzeum wojny. Wśród wspaniałej kolekcji artefaktów na uwagę zasługują: zbroja wojskowa rycerzy Zakonu oraz Turków Osmańskich, brytyjski myśliwiec Gloster Sea Gladiator, Jeep „Husky” przywieziony na Maltę przez generała Eisenhowera w lipcu 1943 r oraz Krzyż Jerzego. Wstęp do muzeum jest płatny.
Tuż obok wejścia do muzeum warto obejrzeć The Malta Experience show. To trwający nieco ponad godzinę okaz multimedialny obrazujący 8000 lat historii wyspy. Autobus 133. Wstęp dorośli -10 € / seniorzy -7,50 €. Otwarte 10-18.

Pałac Wielkiego Mistrza (Grandmaster Palace Courtyard) był jednym z pierwszych budynków, które zostały zbudowane w Valletcie – w 1571 r. możemy zwiedzić apartamenty oraz zbrojownię, w której oprócz broni zobaczymy również zbroje najważniejszych zakonników. Wstęp: dorośli - 12 € / seniorzy - 10 €. Otwarte 10-18. Autobus 133.

Teart Manoela został wybudowany w roku 1731 na polecenie Wielkiego Mistrza Manoela de Vilhena. Miał on być odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie społeczeństwa na rozrywkę. Pierwsza sztuka została wystawiona 19 stycznia 1732 r. Teatr Manoela jest jednym z najstarszych, nieprzerwanie działających teatrów na świecie. Jest udostępniony do zwiedzania. Aktualne godziny i cennik znajdziecie na oficjalnej stronie: Teatr Manoela. Autobus 133.

Casa Rocca Piccola to jeden z pierwszych domów szlacheckich wybudowanych w Valletcie. Dom od kilku stuleci zamieszkiwany jest przez rodzinę de Piro. Rodzina przekształciła swój dom w publiczne muzeum dające obraz życia współczesnej arystokracji, a jednocześnie fundujący zwiedzającym potężną dawkę historii. Casa Rocco Piccola zawiera ponad 50 pokoi, z których większość jest ogólnodostępna do oglądania. W pokojach tych znajdują się meble, srebra i obrazy z ostatnich 400 lat.
Do najciekawszych atrakcji w Casa Rocca Piccola można zaliczyć również sieć podziemnych tuneli i przejść pochodzących z czasów II wojny światowej. To tam ochraniała się rodzina i okoliczni mieszkańcy podczas bombardowań. Autobus 133.

Dzwon (Siege Bell Warr Memorial) Wznoszący się nad Wielkim Portem pomnik w formie Dzwonu symbolizuje los wielu ludzi, którzy walczyli i zginęli za Maltę podczas II wojny światowej. Został zbudowany w 1992 r– na 50. rocznicę otrzymania przez Maltę Krzyża Jerzego jako dowód męstwa okazywanego podczas ataków na wyspę w latach 1940-1942. Dzwon ma upamiętnić śmierć ponad 7 tys. osób. U jego podstawy znajdują się tablice pamiątkowe oraz cokół, na którym znajduje się katafalek. Można tam zobaczyć pomnik „Nieznanego Żołnierza”, symbolizujący wszystkich poległych na wojnie. Autobus 133.

Brama Victorii. Ciekawa, wręcz „wyniosła” i bogato zdobiona – stanowi wejście do maista od strony morza. Tędy wchodzimy i kierując się w stronę dworca – kończymy naszą wędrówkę.

Bazary - Najpopularniejszy jest pchli targ w Valletcie w niedzielę rano, w pobliżu City Gate. W dni powszednie targowiska są czynne na Merchants' Street w Valletcie, a także w Rabacie, Marsaxlokk oraz w Victorii na Gozo
Is-Suq tal-Belt, inaczej rynek, został całkowicie odnowiony, odnowiony i ponownie otwarty. Poziom piwnicy służy obecnie jako targ spożywczy ze straganami ze świeżą żywnością, takimi jak rzeźnik, sprzedawca ryb, lada delikatesowa, piekarnia, owoce i warzywa, zioła i przyprawy, oleje oraz wybór doskonałych win, zarówno maltańskich, jak i zagranicznych.
Na parterze znajduje się kilka stoisk, które przygotowują specjały kulinarne do spożycia na miejscu, natomiast górny poziom to otwarta przestrzeń, w której goście mogą odpocząć i towarzysko, a także miejsce inicjatyw kulturalnych, takich jak wystawy i występy zespołów. Autobus 133.