Geoblog.pl    bogmar    Podróże    KAZACHSTAN, KIRGISTAN, UZBEKISTAN, ZEA 2024    AKMOL- MUZEUM AŁŻIR
2024

AKMOL- MUZEUM AŁŻIR

Kazachstan
Kazachstan, Astana

Rano autobusem Nr 312 jedziemy do Akmol.
AKMOL- MUZEUM AŁŻIR (Мемориал АЛЖИР, Memorial "Alzhir," Muzeum i Zespół Pamięci „ALZHIR”) ofiar represji politycznych i totalitaryzmu. To były Obóz Koncentracyjny dla Żon Zdrajców Ojczyzny Akmola, W czasach radzieckich Ałżir przetrzymywał ponad 18 tys. kobiet (również Polek), głównie żon tzw. „zdrajców ojczyzny” i „wrogów publicznych”. Można tu obejrzeć wozy transportowe, baraki, „Łuk Smutku” i inne eksponaty związane z trudną, wyciskającą łzy przeszłością z okresu ZSRR. Funkcjonował w latach 1937-1953. (35 km na zachód od Astany).
Otwarte oprócz poniedziałku 10 – 18. Autobus Nr 312 (200 KZT = 0,44 $) z Centrum Handlowe „Asia Park” Kabanbay Batyr St. 21.
Bilet wstępu - 500 KZT = 1,11 $.

Autobus do Astany wraca inną drogą. Jedzie przez osiedla na tyłach obozu. Przystanek ma około 300 m wcześniej (niż ten z którego wysiadamy), na drodze prostopadłej do drogi głównej (przy stacji benzynowej).