Geoblog.pl    bogmar    Podróże    KAZACHSTAN, KIRGISTAN, UZBEKISTAN, ZEA 2024    Muzeum KarLag
2024

Muzeum KarLag

Kazachstan
Kazachstan, Dolīnka

Rano jedziemy autobusem do muzeum w Dolince.
Dolinka (42 km na zachód od Karagandy) - mała miejscowość, w której znajduje się muzeum poświęcone ofiarom obozu pracy Karłag. Mówi się, że był to jeden z największych łagrów prowadzonych przez NKWD na terenie całego Związku Radzieckiego. Na wszystkie 42 obozy, Karłag zajmował 9 miejsce.

KarLag (Karagandskij Lager) był zespołem połączonych ze sobą obozów, podlegających jedynie Moskwie mieści się w budynku, w którym kiedyś znajdowało się dowództwo. Otwarto je w maju 2011 r
Samo muzeum ma formę długiego korytarza z celami po lewej i po prawej, a w każdej z nich jest jakiś kawałek obozowej rzeczywistości. Muzeum jest specyficzne, ponieważ sale wystawowe ze zdjęciami, zbiorami i mapami zostały zaaranżowane w dawnym budynku dowództwa tego łagru.
Pokazano, że była propaganda jedynego słusznego ustroju i brednie o resocjalizacji, ale niestety, muzeum nigdy nie wchodzi głębiej w temat. Jest rekonstrukcja celi z deskami i słomą, jest piwniczna szaraszka. Jest scena z manekinami więźniów grających na harmoszce i podstępnym agentem za firanką, co ma nam pomóc zrozumieć permanentny nadzór. Jest obozowy szpital, są pokoje przesłuchań. Jest trochę sztuki obozowej, ale głównie tej z ostatnich lat. Jest znowu Stalin i dzieci.
Możemy się dowiedzieć, że z przybliżania rzeczywistości, ludzi budzono o 6 rano, a spać szli o 22. Światło było zawsze włączone.
Wspomniane jest też, że życie nie było jedynie depresją i smutną pracą, że wiele osób potrafiło śpiewać i występować. Oczywiście środki do tego mieli bardzo ograniczone, ale nawet naczalstwo przychodziło ich oglądać. KarLag zamknięto w 1959 r.
Naprawdę warto odwiedzić tę placówkę, która jest ciekawie przystosowana do zwiedzania i która mocno podkreśla skalę sowieckich wywózek, szczególnie pod względem liczby narodów, które z tego powodu ucierpiały.
Otwarty codziennie (oprócz poniedziałku)10-13,14-18. Wstęp - 1000 KZT (używanie telefonu w cenie - zdjęcia, filmy).

Dojazd – z dworca autobusowego (obok kolejowego) autobus do Dolinki Nr 121, docelowo jedzie do Szachtyńska (od 5:50 do 18:35) – 190 KZT (wg rozkładu co 20 min.) Po około 1 h jazdy wysiadamy na rozdrożu. Dalej poczekać na autobus Nr 2 (bilet – 40 KZT)