Geoblog.pl    bogmar    Podróże    KAZACHSTAN, KIRGISTAN, UZBEKISTAN, ZEA 2024    Dwudniowa wycieczka nad Jeziora Kaindy, Kolsai i Kanionu Szaryńskiego.
2024

Dwudniowa wycieczka nad Jeziora Kaindy, Kolsai i Kanionu Szaryńskiego.

Kazachstan
Kazachstan, Saty

Jeszcze w Polsce wykupiliśmy dwudniową wycieczkę nad Jeziora Kaindy, Kolsai i Kanionu Szaryńskiego.
Najlepszy wynik wyszukiwania uzyskuje się wpisując cyrylicą: 2-дневная поездка на озеро Кольсай, Каинды и каньон Шарин.
Spośród wyszukanych ofert wybraliśmy firmę Kolsay Tur, którą możemy z czystym sumieniem polecić.
Przez Whatsappa skontaktowaliśmy się z właścicielem - Bierikiem. Podaliśmy termin, ilość osób i otrzymaliśmy następującą ofertę, którą zaakceptowaliśmy. Poproszono nas o przedpłatę, zapłaciliśmy całość ufając, że to uczciwa firma. Nie zawiedliśmy się.
Kontakt do niego WhatsApp + 7 771 692 2922.

Oto plan jaki dostaliśmy.
1 dzień – wyjazd o 6:00. Przyjazd do Kanionu Szaryńskiego (9:30), po drodze Kanion Czarny i Księżycowy
Przyjazd do wsi Saty (13:00), zakwaterowanie, obiad. Wyjazd nad jezioro Kaindy, powrót, kolacja.
2 dzień – śniadanie, przejazd nad jezioro Kolsai-1, (Kolsai-2). Powrót do Saty na kolację, wyjazd do Ałmaty.
Program wycieczki na 2 dni i 1 noc.
Dzień 1.
7:00 Wyjazd z Ałmaty.
9:00 Muzeum Altyna Adama (Państwowe Muzeum Historyczno-Kulturalne Esik).
11:30/12:00 Wodospad Niedźwiedzia.
14:00 Obiad. Farma pstrągów, opłacana samodzielnie, przystanek.
15:30 Kaniony Szaryńskie.
19:30 Wieś Saty. Zakwaterowanie w pensjonacie. Kolacja. Czas wolny. Odpoczynek.
Dzień 2
7:30 Śniadanie.
8:30 Jezioro Kolsai. Spacer wokół jeziora.
12:00 Powrót do wsi Saty.
13:00 Obiad.
14:30 Jezioro Kaiyndy. Droga polna. 13 km w terenie.
Do 1 parkingu samochodem i dalej nad jezioro pieszo 1,5 km lub można dojechać konno.
18:00 Wyjazd powrotny do miasta.
21:00 Ałmaty.
Całkowita kwota za 3 osoby wyniosła 230 000 KZT (tenge) lub 512 $.
Odbiór i odwiezienie ze wskazanego przez nas miejsca (w tym przypadku z naszej kwatery).
Wszystkie wstępy w cenie i posiłki według planu.

Odebrał nas Mels (Мэлс), kierowca współpracujący z Bierikiem.
Jego instagram dom_tour_almaty
Kanał na YouTube dom_tour_kz

Pierwszym przystankiem było muzeum poświęcone Złotemu Człowiekowi (Państwowe Muzeum Historyczno-Kulturalne Esik), następnie pojechaliśmy dalej Wąwozem Turgen.

Wąwóz Turgen, który znajduje się w Parku Ile-Alatau, 70 km od Almaty. Warto wybrać się z wielu względów. Jednym z nich to niepowtarzalne widoki oraz roztaczający się tam spokój. Niespełna możemy przenieść się w rejony, które zapewnią nam wiele pięknych wrażeń. W pobliżu Obserwatorium Assy - Turgen.
Wjazd na teren Wąwozu Turgen jest płatny.

W niewielkiej odległości od bram parku znajduje się miejsce, w którym możemy zobaczyć trzy nieodzowne symbole Kazachstanu, a są to: Złoty Człowiek, śnieżna pantera oraz jurta.

Złoty Człowiek to symbol niepodległości kraju. Stojącego na skrzydlatej panterze wojownika przedstawiono na wielu pomnikach (można je spotkać m.in. w Ałmatach), monetach, czy też znaczkach.
W roku 1978/1980 w kurhanie w Issyk odnaleziono szkielet sakijskiego księcia - wojownika, który był ozdobiony ponad czterema tysiącami złotych blaszek. Został on pochowany w pełnym ubiorze ceremonialnym, w którego skład wchodził skórzany kaftan ozdobiony złotymi blaszkami, pas z wielkimi klamrami, spiczaste nakrycie głowy, skórzane buty, miecz oraz sztylety, na ostrzach których widniał wizerunek zwierząt - konia oraz łosia. Zmarły miał na szyi wisiorek ze złotą monetą, w uchu kolczyk z turkusowym wisiorkiem, a na palcach prawej dłoni dwa sygnety. Ponadto obok niego znaleziono szereg innych dóbr, między innymi bicz ze złotą rękojeścią, naczynia ceramiczne, srebrny kielich oraz puchar. Ciekawostką jest, że pod względem bogactwa znalezisko to plasuje się na drugim miejscu, zaraz po grobie Tutenchamona.
Na terenie Wąwozu jest wiele miejsc, gdzie można znaleźć nocleg. Można zajść i popytać o dostępność na miejscu lub poszperać w internecie i zarezerwować coś wcześniej.

Kanion Szaryński (ok. 200 km od miasta Ałmaty), liczy 154 km długości i do 300 m głębokości, a ze względu na rozmiary i wyjątkowe krajobrazy jest zwany mniejszym bratem Wielkiego Kanionu Kolorado w USA. Kanion leży na terenie Szaryńskiego Parku Narodowego. To jeden z przyrodniczych symboli Kazachstanu. Jest ukształtowany z majestatycznych klifów z czerwonego piaskowca, ciągnących się wzdłuż rzeki Szaryn, której dno wypełnia wulkaniczna lawa.
Kanion dzieli się na 5 mniejszych kanionów: Dolinę Zamków oraz mniejsze wąwozy Temirlik, Żółty, Czerwony i Bestamak. Największą atrakcją kanionu Szaryńskiego jest Dolina Zamków, gdzie ostańce piaskowe i zlepieńcowe tworzą imponujące formacje skalnych reliefów, zadaszeń, krętych korytarzy, wąskich szczelin i nisz, które przypominają kształtem zamki, wieże warowne, zwierzęta, czarownice, duchy.
Niesamowite formy są efektem erozyjnego działania na skały sił przyrody: wiatru, piasku i wody.