Geoblog.pl    bogmar    Podróże    KAZACHSTAN, KIRGISTAN, UZBEKISTAN, ZEA 2024    Bokonbayevo - problemów ciąg dalszy. Kanion Skazka.
2024

Bokonbayevo - problemów ciąg dalszy. Kanion Skazka.

Kirgistan
Kirgistan, Bokonbayevo

Jezioro Issyk-Kul (Ciepłe Jezioro) to drugie największe górskie jezioro świata. W lecie często przekracza 20°C, w zimie jezioro nie zamarza.
Najbardziej popularne wśród turystów miasta nad jeziorem to Czołponata (Чолпон-Ата) i Karakoł (Каракол).
Wielu urlopowiczów zatrzymuje się także w „wakacyjnych miejscowościach”, takich jak np: Bosteri (Бостери), Sary-Oj (Сары-Ой), Czok-Tał (Чок-Тал), Tamczy (Тамчы), Bokonbaevo (Боконбаево).
Długość akwenu z zachodu na wschód wynosi 182 km, a od północy na południe - 58 km.

Bokonbajewo to główne miasto położone wzdłuż południowego brzegu jeziora Issyk kul. To małe miasteczko, które bardziej przypomina przerośniętą wioskę, a na jego przedmieściach roztaczają się wspaniałe widoki na pola uprawne i ośnieżone szczyty pasma górskiego Ala Too.
Centrum Bokonbaeva jest małe i jedna lub dwie godziny wystarczą, aby wszystko zobaczyć. Jednym z najbardziej oczywistych punktów orientacyjnych jest duży pomnik wojenny, który został zbudowany w czasach sowieckich, aby upamiętnić żołnierzy poległych w Wielkiej Wojnie Ojczyźnianej (II wojna światowa). Mały bazar w Bokonbaevo to świetne miejsce na zaopatrzenie się w przekąski, ale nie należy spodziewać się ogromnego wyboru. Właściwie jest raczej niewielki, biorąc pod uwagę, że jest to jeden z największych rynków wzdłuż południowego brzegu jeziora Issyk Kul. Posiada dogodną lokalizację tuż obok biura CBT i dworca autobusowego.

Dojazd marszrutką - z dworca zachodniego (Западный автовокзал) w Biszkeku. Trzeba się zdecydować do jakiej miejscowości chcemy jechać. Można np. do Czołponata, Bokonbayeva lub od razu do Karakoł.
Z tego samego dworca, tyle że ze stanowisk znajdujących się bliżej ulicy Żibek Żołu (czyli Jedwabny Szlak), od wczesnych godzin porannych odjeżdżają również kursujące według rozkładu oficjalne marszrutki, które podstawiane są na dworcowe stanowiska. Bilety na nie kupuje się w dworcowych kasach; koszt to 350 som.

Przez Booking.com zarezerwowaliśmy 2 noclegi. Tak jak poprzednio nie podano pełnego adresu, choć był numer telefonu. Gdy dotarliśmy na wskazaną ulicę w jednym z domów pytaliśmy gdzie tu jest wynajem kwater. W odpowiedzi usłyszeliśmy, że na tej ulicy nikt nie wynajmuje. Poprosiliśmy żeby zadzwonili pod podany numer telefonu. Okazało się, że pod tym numerem nie wynajmują kwater. Skierowano nas na sąsiednią ulicę gdzie gospodarze wynajmują kwatery. Poprosiliśmy o dostęp do Internetu, opisaliśmy zaistniałą sytuację na Booking.com. Chcieliśmy się tu zatrzymać ale wolne miejsca mieli tylko na jedną noc. Poszukaliśmy coś innego. Była to kwatera ze śniadaniem za 4800 som (3 osoby).
Gospodarz zagadnął nas o plany naszego pobytu i zaoferował że może nas obwieźć po zaplanowanych atrakcjach trochę taniej niż taksówka. Podał ceny, a my się zgodziliśmy. Odwiózł nas do wyszukanej kwatery, rozpakowaliśmy się i pojechaliśmy na zwiedzanie. Po tych perypetiach nie szukaliśmy innych ofert przewoźników i tak naprawdę nie wiemy ile inni by wzięli za takie usługi.

Pierwszego dnia pojechaliśmy do kanionu Skazka. Kierowca dał nam dowolną ilość czasu na pobyt, pojechaliśmy jeszcze do pobliskich jurt, gdzie w sezonie zatrzymują się turyści i wróciliśmy. Koszt za 3 osoby to 2900 som (135 zł).

Kanion Skazka - 34 km (30 min) od Bokonbajewa po południowej stronie jeziora pomiędzy wioskami Tosor i Kaji-Say.
Przy głównej drodze stoi znak informacyjny wskazujący odległość 2,2 km.
Znajdziemy pomarańczowe skały z odcieniami czerwieni, różu, pomarańczy i żółci. Wszystkie te kolory stają się jeszcze bardziej piękne o zachodzie słońca lub tuż przed wschodem słońca.
Teren zachwyca nie tylko kolorami. W skałach można dopatrzeć się bajkowych figur, wszystko zależy od naszej wyobraźni. W ciągu stuleci piasek, słońce i wiatr wyrzeźbiły tu najcudowniejsze formacje skalne.
Stąd rozciąga się fantastyczny widok na jezioro Issyk-Kul i okolicę.
Warto dodać, że samo jezioro pomimo tego, iż leży na wysokości 1600 m, nigdy nie zamarza, ze względu na jego aktywność wulkaniczną, duże zasolenie i ogromną głębokość. Wstęp 50 som

Na następny dzień umówiliśmy się na prywatny pokaz z orłami + słone jezioro.

Polowania z orłami. W regionie Issyk-Kul wciąż żyje kilku łowców orłów, którzy dokładają wszelkich starań, aby tradycję tę kontynuować i przekazywać swoje umiejętności młodym uczniom.

Na południowym brzegu jeziora dzięki staraniom polskich Jezuitów i wolontariuszy wybudowano ośrodek rehabilitacyjno-wypoczynkowy dla dzieci z biednych rodzin. Centrum organizuje obozy wypoczynkowe dla niepełnosprawnych, bezdomnych i sierot. Obiekt znajduje się 167 km od miasta Bałykczy (Балыкчы), między wsiami Jenish i Darhan. By zanurzyć się w jeziorze wystarczy przejść zaledwie 100 m.