Geoblog.pl    bogmar    Podróże    KAZACHSTAN, KIRGISTAN, UZBEKISTAN, ZEA 2024    Bishkek
2024

Bishkek

Kirgistan
Kirgistan, Bishkek

Autobusy od nas do dworca to Nr 110 i 111 (bilet 15 KGS). Pojechaliśmy wcześnie aby zdążyć na pierwszą marszrutkę o 7:00. (Cały rozkład będzie zamieszczony na zdjęciu).
Marszrutka Nr 501 po zapełnieniu się osobami wyjechała o 7:20. Bilet w kasie – 500 som/osoba. Czas przejazdu - 6 godzin (400 km).

Tym razem jechaliśmy po północnej stronie jeziora. Droga była nieporównanie lepsza, miejscami bardzo szeroka w przeciwieństwie do drogi południowej, gdzie jej znaczna część była w budowie, a my jechaliśmy po szutrze.
Dojechaliśmy do Dworca Zachodniego (Western Bus Station) i szybko poszliśmy do kasy kupić bilety do Taszkentu.
Niedługo utworzyła się kolejka, my jednak zdołaliśmy kupić bilety na ten o 19:00. Cena w kasie za 1 bilet to 2250 KGS (kupione online podobnież kosztują 2200 KGS). Kasza czynna od 7:00 do 19:00 z przerwą na obiad 13:00-13:30.

Na dworcu nie ma przechowalni bagażu, więc na zmianę ktoś został z bagażami i w ten sposób zwiedziliśmy Biszkek. Może nie wszystko co podajemy poniżej, ale podajemy w miarę pełne informacje.

31 sierpnia w Kirgistanie przypadka Święto Niepodległości – tego dnia w 1991 po rozpadzie Związku Radzieckiego ogłoszono powstanie niezależnego państwa.

BISZKEK to stolica Kirgistanu i nie ma wiele tu do zobaczenia, ale warto go zobaczyć. Miasto się szybko rozwija i można tam znaleźć wiele ciekawych miejsc.
W samym centrum Biszkeku uruchomiono Centrum Turystki „Bosogo”. Według jego autorów — Funduszu Wspierania Rozwoju Turystyki Republiki Kirgiskiej - mamy w tym punkcie mieć możliwość załatwienia dosłownie wszystkiego, co może interesować podróżnika. W centrum uzyskamy odpowiedzi na pytania: co zobaczyć, gdzie pojechać, gdzie się zatrzymać, jak wynająć samochód, na miejscu kupimy kartę sim, bilety lotnicze na połączenia krajowe i bilety autobusowe. A jeśli spełnimy warunki, to nawet założymy konto w banku. Na miejscu będą nas obsługiwać. W centrum będzie dyżurował także prawnik.
Twórcy Centrum uruchomili także dwa dodatkowe punkty informacyjne na lotnisku w Biszkeku i Osz oraz całodobową infolinię pod numerem 7000.

Plac Ała-Too (3,7 km od Dworca Zachodniego) pełni funkcję centralnego punktu stolicy pełni , można przysiąść na jednej z licznych ławek otoczonych rabatami pełnymi kwiatów. Są tu również fontanny, kawiarnie, posąg Manasa a wokół dominuje stara sowiecka zabudowa. Nad placem góruje wysoki na 45 m maszt z flagą Kirgistanu, a u jego stóp wartę pełnią żołnierze gwardii honorowej. Można także co godzinę oglądać zmianę warty, która stoi w małym buciku przed flagą.

Pomnik Zwycięstwa ma trzy duże zakrzywione arki, które mają przedstawiać jurtę pośrodku pięknego placu wypełnionego kwiatami. Pomnik ten został zbudowany dla upamiętnienia drugiej wojny światowej, podczas której walczyło wielu kirgiskich żołnierzy. Tuż pod trzema Arkami znajduje się rzeźba kobiety. Reprezentuje kirgiską matkę oczekującą na powrót męża i syna z wojny.

Wśród miejsc, które warto zobaczyć najczęściej wymienia się również sobór Woskriesieński
Na szerokiej ulicy Sowieckiej, otoczonej cienistymi drzewami, znajduje się Kirgiski Państwowy Teatr Opery i Baletu im. A. Moldybaeva, Biblioteka Czernyszewskiego i Państwowe Muzeum Sztuki.

Na uwagę zasługują także „Stary Rynek” i znajdujące się na nim Muzeum Historyczne, Medresa Abdulkasim, grób zbiorowy w Parku Dębowym, Park Panfilov i jego fontanny, Rosyjski Teatr Dramatyczny im. Krupskiej i Kirgiski Państwowy Teatr Dramatyczny, Państwowe Muzeum Pamięci im. Frunze, Muzeum Narodowe Sztuk Pięknych nazwanych na cześć Aitieva, Muzeum A. Tokombayeva, Muzeum Literatury i Sztuki Toktogul, Muzeum Zoologicznego i Muzeum Mineralogicznego. Państwowa Filharmonia im. Satylganowa, Akademia Sztuki.

Oak Park znajduje się niedaleko placu Ala-Too i jest idealnym miejscem na relaks. W parku znajdują się stoły do ping-ponga, mnóstwo wiewiórek, piękne rzeźby i majestatyczne dęby.

Park Panfiłowa. W momencie budowy park miał kształt gwiazdy i obejmuje obszar, na którym odbywają się zabawy na świeżym powietrzu i przejażdżki karnawałowe.

Dla miłośników przyrody i gór, dobrą wiadomością będzie, że wyjeżdżając ze stolicy można w ciągu godziny wchodzić na ośnieżone szczyty Parku Narodowego Ala Archa.

Parki Dębowy i Centralny - rozległy teren zielony, na terenie którego znajduje się kilka muzeów, w tym ekspozycja rzeźbiarska pod gołym niebem, rozrzucona wśród parkowych alejek i trawników.

Państwowe Muzeum Historyczne na placu Ala-Too zawiera kilka eksponatów dotyczących dziedzictwa kulturowego narodu kirgiskiego, którego rzeźby i przedmioty pochodzą od starożytności do końca XX w. Jest to jedno z najważniejszych muzeów w Azji Środkowej.
Otwarte od wtorku do niedzieli w godzinach 10:00 -18:00.
Na podwórku muzeum jest duży posąg Lenina. Pomnik ten znajdował się kiedyś przed muzeum, ale został zastąpiony pomnikiem bohatera narodowego Manasa.

Park Erkindik w samym centrum miasta. W parku tym regularnie odbywają się wystawy sztuki.

Łaźnia Zhirgal Banya znajduje się na rogu ulic Ibraimov i Toktogul. Ta łaźnia ma dwie ogromne białe kopuły, więc trudno ją przeoczyć. Oprócz bardzo relaksujących saun, łaźnia ta ma dwa duże baseny z lodowatą wodą

Osh Bazar - Najbardziej fotogeniczny i ciekawy na rogu ulic Chuy i Kuliev. To miejsce, które zawsze tętni życiem i ludzie przyjeżdżają tu codziennie, aby kupić produkty z całej Republiki Kirgiskiej (1, 4 km na płd od Dworca Zachodn).

Bazar Dordoi Kolejny bardzo ciekawy bazar do odwiedzenia. Znajduje się 20 minut od miasta. To największy rynek importowy w Azji Środkowej. To miejsce jest ogromne i zawiera ponad 30 000 kontenerów sprzedających przedmioty z całego świata. Z centrum Biszkeku można złapać taksówkę na bazar za około 200 som (2,25 $).

Bazar radziecki Trzecim bazarem, o którym warto wspomnieć, ale ten jest otwarty tylko w niedziele między 7:00 a 11:00, znajduje się pomiędzy bazarem Orto-Sai a Betą 2.

Stolovaya Lozhka (СТОЛОВАЯ ЛОЖКА) - (bar mleczny podobny do tego z Kazachstanu) sieć, ma do zaoferowania dobrą i tanią kuchnię kirgiską, warto wpaść na plow lub coś innego - Chuy Ave 92 (750 m na wschód od Placu Ała-Too, na północ od Central Mosque), druga ma Adres: RJQ3+68F, улица Абая (blisko National Oncology Center, ulica Zhukeyeva-Pudovkina,

Bilet autobusowy na komunikację miejską kosztuje 200 som.

Autobusy kursujące z Biszkeku do Taszkentu kursują tylko w nocy. Wyjeżdżają z dworca autobusowego o 19:00 i 21:00 wieczorem i docierają do Taszkentu następnego dnia rano.
Autobus w nocy ma kilka przystanków w małych przydrożnych restauracjach, gdzie można zjeść i udać się do łazienki. Przydrożne restauracje, w których zatrzymywał się ten autobus, znajdowały się głównie w Kazachstanie, więc potrzebne kazachskie tenge. Łatwiej będzie zabrać ze sobą własne przekąski.
Najpierw przekroczymy granicę Kirgistanu i Kazachstanu w Taraz-Talaz, kilka godzin na zachód od Biszkeku.
Gdy autobus dotrze do Taraz-Talaz po kirgiskiej stronie granicy, wszyscy muszą wysiąść z autobusu, przejść przez kontrolę bezpieczeństwa i otrzymać stempel w paszporcie.
Po podstemplowaniu paszportów wszyscy wracają do autobusu i cały proces zaczyna się od nowa na granicy z Kazachstanem.
Autobus przyjedzie tam wcześnie rano i zwykle o tej porze dnia nie jest w ogóle zajęty, więc przejście graniczne powinno zająć około 1 godziny.
Autobus w Taszkencie dojeżdża na stację Avtovagzal w pobliżu metra Olmazor (brązowa). Metrem można dojechać do prawie każdej części miasta za 2000 sum, więc jest to zdecydowanie najtańsza opcja.
Drugie przejście graniczne znajduje się między Kazachstanem a Uzbekistanem na granicy Zhibek-Zholu, 1 godzinę drogi na północ od Taszkentu.