Geoblog.pl    bogmar    Podróże    Sztokholm 2024    Sztokholm

Szwecja
Szwecja, Stockholm

1 korona szwedzka SEK = 0,396 zł

Do Sztokholmu przylatujemy planowo o 01:10.
Jako, że mamy tylko małe plecaki szybko wychodzimy poza strefę celną.
Szukamy punktu sprzedaży biletów 7-mio dniowych. Informacje i inne punkty sprzedaży są zamknięte, natrafiamy na sklep 7-Eleven i tu kupujemy bilety.

Port lotniczy Sztokholm Arlanda (ARN) – 40 km od centrum (Ryanair) Na korytarzu przy hotelu Clarion jest szybki, bezpłatny Internet. Na lotnisku jest po zalogowaniu.
Najtańszym, ale najdłuższym sposobem dotarcia z lotniska do centrum i północnych części Sztokholmu jest przejazd autobusem linii 583 lub 579 (od 4:27 - 13 min, co 15 min) do pobliskiej stacji kolejowej Märsta, a następnie pociągiem podmiejskim Pendeltåg linii 41 lub 42 (38 min) do stacji Sztokholm City. Jeździ co 30 minut.
Ostatni autobus 579 z lotniska odjeżdża o 1:05.
Do odjazdu pierwszego autobusu mamy trochę czasu i spędzamy go serfując po internecie.

Za komunikację miejską w Sztokholmie odpowiada firma Storstockholms Lokaltrafik (w skrócie SL). Cały system transportu miejskiego w stolicy Szwecji jest zintegrowany, co oznacza, że we wszystkich rodzajach komunikacji miejskiej obowiązują te same bilety, dzięki czemu w trakcie podróży możemy dowolnie zmieniać środek transportu.
Sztokholm można zwiedzać zarówno na piechotę, jak i korzystając z dostępnych w mieście środków transportu. W tym pierwszym przypadku trzeba jednak wziąć pod uwagę, że położenie miasta na wyspach sprawia, że spacery pomiędzy poszczególnymi atrakcjami mogą być niekiedy dość długie. Jeśli więc chcielibyśmy zaoszczędzić trochę czasu, warto wybrać sztokholmską komunikację miejską.

Zwiedzanie Sztokholmu z kartą GoCity Stockholm
Podczas intensywnego zwiedzania Sztokholmu trzeba będzie się liczyć z kosztami płatnych atrakcji. Można na nich oszczędzić, kupując wcześniej kartę turystyczną GoCity Stockholm, z którą do wielu miejsc będziemy mogli wejść za darmo. Można ją nabyć na stronie: https://gocity.com/stockholm/en-us. Dostępne są warianty na 1 do 5 dni, ale najbardziej opłacają się te dłuższe. Ceny wynoszą od 744 SEK (287 zł) za kartę jednodniową, do 1629 SEK (629 zł) za pięciodniową.
Karta GoCity Stockholm obejmuje nie tylko liczne sztokholmskie muzea, ale też rejsy po miejskich kanałach lub do atrakcji oddalonych od centrum miasta.

Autobus lotniskowy Flygbussarna kursuje pomiędzy lotniskiem Sztokholm-Skavsta a głównym dworcem autobusowym - Stockholm Cityterminalen. Czas podróży wynosi około 80-90 min. Bilet, który możemy wykorzystać na dowolny kurs po przylocie, najlepiej jest zakupić online, gdzie obowiązuje niższa cena niż na miejscu.

Innym ale droższym sposobem dotarcia do centrum Sztokholmu są pociągi Arlanda-Express, które kursują co 15 min (co 10 min w godzinach szczytu), od godziny 05.05 rano do 00.35 w nocy. Orientacyjny czas przejazdu wynosi około 20 min. Z lotniska Arlanda do centrum Sztokholmu bilet w jedną stronę kolejką Arlanda Express kosztuje 320 SEK (około 120 PLN na 09.2023), w dwie strony 600 SEK.
Bilety kolejowe, rozkład jazdy PKP Sztokholm – Stockholm-Arlanda

Komunikacja miejska w Sztokholmie jest bardzo dobrze rozwinięta. W jej skład wchodzą: metro, autobusy, szybka kolejka podmiejska i regionalna. Jednorazowy bilet można zakupić np. w kioskach, sklepach lub punktach obsługi. Jeśli planujemy dłuższy pobyt i intensywne zwiedzanie najlepiej zaopatrzyć się w karty czasowe tzw. Travelcard i tu do wyboru są: karty dobowe (24-godzinne), 48-godzinne lub 7-dniowe.
Bilet jednorazowy pozwala na pojedynczy przejazd z przesiadkami, który może trwać do 75 minut. Limit czasowy dotyczy momentu ostatniej przesiadki, co oznacza, że możemy kontynuować naszą podróż nawet po upływie 75 minut od pierwszego skasowania
Z tej można korzystać na różnorodne sposoby. Do wyboru są metro, autobusy, pociągi podmiejskie, linie tramwajowe i miejskie linie wodne. Cały miejski transport jest zintegrowany – wszędzie obowiązują te same bilety, które można kupić: w systemie pay as you go po przyłożeniu karty płatniczej do czytnika (bilety jednorazowe);
w automacie lub punkcie sprzedaży (bilety jednorazowe i czasowe);
za pomocą karty przedpłaconej SL Access Card (bilety jednorazowe i czasowe);
za pomocą aplikacji SL-Reseplanerare och biljetter (bilety jednorazowe i czasowe).
Komunikacja miejska w Sztokholmie – ceny
Bilety na pojedynczy przejazd kosztują zawsze, bez względu na sposób płatności, 42,00 kr (16,15 zł) lub w wersji ulgowej 26,00 kr (10,00 zł) Bilety na pojedynczy przejazd możemy zakupić np. w punktach sprzedaży (z logiem SL) oraz w automatach biletowych na stacjach.
bilet 24-godzinny - normalny 175,00 kr (67,29 zł), ulgowy 110,00 kr (42,30 zł)
bilet 72-godzinny - normalny 350,00 kr (134,58 zł), ulgowy 220,00 kr (84,59 zł)
bilet 7-dniowy - normalny 455,00 kr (174,95 zł), ulgowy 290,00 kr (111,50 zł) + 8 SEK za wyrobienie karty.
Bilety 24 i 72 - godzinne są ważne przez określoną liczbę godzin od momentu pierwszego ich użycia. Oznacza to, że jeśli skorzystamy z wersji 24-godz. pierwszy raz o 12:00, będzie ona ważna do 12:00 kolejnego dnia.
Bilety 7-dniowe ważne są od godziny 00:00 pierwszego dnia ich wykorzystania do godziny 4:30 dnia następującego po końcu ważności biletu. Jeśli użyjemy biletu tygodniowego po raz pierwszy we wtorek o 13:30, to będzie on ważny do następnego wtorku do godziny 4:30. Bilet ten upoważnia również na transfery liniami promowymi 80, 82, 84, 89.
Bilety możemy "nabić" na zieloną kartę SL smart card.
Bilety okresowe zakupimy również w aplikacji mobilnej SL-Reseplanerare och biljetter. Można też kupić na lotnisku w punktach sprzedaży lub w sklepach 7-Eleven.

Sieć podziemno-naziemnej kolejki składa się z trzech głównych linii: czerwonej, zielonej, niebieskiej. Wszystkie z nich przecinają się na stacji T-Centralen. Każda z linii posiada dodatkowo rozwidlenia.
Wybierając się na wyspę Djurgården warto rozważyć skorzystanie z linii tramwajowej numer 7, która rusza z głównej stacji T-CENTRALEN i przejeżdża obok kilku atrakcji turystycznych.

Jedziemy do naszego mieszkania, trochę się "ogarniamy" i ruszamy na zwiedzanie miasta.
Gamla Stan (Stare Miasto) obejmuje całą wyspę Stadsholmen, Helgeandsholmen, Riddarholmen oraz Strömsborg. Stanowią one najstarszą i najpopularniejszą wśród turystów część Sztokholmu, gdzie wśród pięknej architektury urokliwych uliczek i kamienic z XVII i XVIII w można znaleźć liczne kawiarnie, restauracje i sklepy z pamiątkami. -stacja metra Gamla stan (zielona).

Stortorget – najstarszy sztokholmski plac, wcześniej pełniący funkcję rynku - stacja metra Gamla stan (zielona).

Pałac Królewski w sezonie letnim (do końca września) Pałac jest otwarty codziennie w godzinach 10:00-17:00. Osoba dorosła 190 SEK (73 zł) - stacja metra Gamla stan (zielona), dojść 700 m.
Jedną z atrakcji towarzyszących zwiedzaniu Pałacu Królewskiego jest odbywająca się codziennie (w sezonie letnim) zmiana warty, której towarzyszy parada i orkiestra - stacja metra Gamla stan (zielona).

Livrustkammaren - (Królewska zbrojownia) – najstarsze szwedzkie muzeum utworzone w 1693 roku znajdujące się w Pałacu Królewskim w Sztokholmie.
Najstarszym eksponatem jest hełm z pióropuszem Gustawa Wazy z 1548 roku. Część zbiorów odnosi się do ważnych wydarzeń z historii Szwecji. Muzeum posiada także pamiątki z uroczystości koronacyjnych.
W muzeum znajdują się liczne zabytki zrabowane przez Szwedów w Polsce podczas wojen o Inflanty, Potopu i wojny północnej, m.in.:
- szabla tatarska zdobyta przez Gustawa II Adolfa w potyczce 1 lipca 1627 na polskim husarzu;
- tarcza z 1548 należąca prawdopodobnie do króla Zygmunta Augusta;
- tarcza z drewna i wytłaczanej skóry z XVI w., z wizerunkiem Zygmunta Augusta, a po wewnętrznej stronie z herbem Polski i Litwy;
- hełm króla Władysława IV;
- kolczugi;
- zbroja młodzieńcza Władysława IV wykonana w Mediolanie w latach 20. XVII wieku;
- trzy zbroje Władysława IV;
- szturmak Władysława IV
- tarcza herbowa uprzęży na głowę konia należącej do Zygmunta III;
- czaprak pod siodło, własność Zygmunta III;
- róg myśliwski Zygmunta III, wykonany z rogu ostatniego tura z Puszczy Sochaczewskiej i podarowany królowi przez Stanisława Radziejowskiego w 1620 roku;
- chorągiew trębaczy i doboszów pałacowych Zygmunta III;
- hełm Iwana Groźnego używany przez niego podczas koronacji, zdobyty przez Polaków w Moskwie;
- dwie bogato haftowane tkaniny z herbem, użyte w czasie pogrzebu Konstancji Austriaczki;
- strzelba z prywatnej zbrojowni polskich Wazów.
Inne polskie zabytki na terenie Szwecji znajdują się m.in. w Muzeum Armii w Sztokholmie, w zbiorach zamku Skokloster, oraz w zbiorach zamku Gripsholm.
Poza zabytkami zrabowanymi przez Szwedów w muzeum znajduje się mi. paradna zbroja Zygmunta Augusta, dar z 1574 r. Anny Jagiellonki dla króla szwedzkiego Jana III Wazy, wykonana przez Kunza Lochnera w Norymberdze. Zbroja została wysłana jako gest poparcia dla Szwecji w ramach potencjalnej sukcesji Zygmunta III Wazy na tron polski.

Kungliga Slottet – Zamek Królewski w Sztokholmie. Aktualny zamek królewski w Sztokholmie wybudowany w stylu renesansowym powstał na ruinach wcześniejszej budowli średniowiecznej. Nazywała się ona Tre Kronor (Trzy Korony) od trzech złotych koron, które umieszczono na iglicy. Mimo pożaru w 1419 roku, w czasach panowania Gustawa Wazy (panowanie 1523-1560) zamek stał się najważniejszą rezydencją królewską w Szwecji. Obiekt do dziś pełni rolę oficjalnej rezydencji rodziny królewskiej. Poza apartamentami królewskimi warto zobaczyć także muzeum Tre Kronor, Skarbiec wejście w ramach biletów do apartamentów) i Kaplicę Królewską. Bilet normalny 140 SEK. Strona internetowa - https://www.kungligaslotten.se/english.html - stacja metra Gamla stan (zielona).

Protestancka Katedra Sztokholmska (Storkyrkan) (Kościół św. Mikołaja) – gotycki kościół protestancki, w którym odbywają się najważniejsze uroczystości państwowe, znany z rzeźby Św. Jerzego pokonującego smoka. - stacja metra Gamla stan (zielona), dojść 400 m. Wejście poza mszą płatne.

Tyska kyrkan – kościół niemiecki, czyli po prostu wybudowany przez niemieckich mieszczan - stacja metra Gamla stan (zielona).

Muzeum Nagrody Nobla Znajduje się na placu Stortorget muzeum, w którym zapoznać się można z historią nagrody Nobla, a także jej twórcy Alfreda Nobla. Placówka została otwarta w setną rocznicę przyznania pierwszej nagrody i znajduje się w budynku dawnej giełdy papierów wartościowych. W środku można podziwiać eksponaty poświęcone dotychczasowym zwycięzcom – najwybitniejszym przedstawicielom świata nauki, kultury, polityki i sztuki. Otwarte codziennie 10:00-19:00, w piątki 10:00-21:00. Bilety: dorośli – 140 SEK (54 zł), studenci i seniorzy – 100 SEK (38 zł) - stacja metra Gamla stan (zielona).

Köpmantorget – to niewielki placyk, gdzie można zobaczyć rzeźbę-kopię św. Jerzego z Storkyrkan. W okolicy znajdują się knajpki i sklepiki ze starociami - stacja metra Gamla stan.

Żelazny chłopiec – najmniejsza rzeźba w Szwecji. Przedstawia siedzącego chłopca wpatrującego się w niebo. Powstała w 1957 roku, a jej autorem jest Liss Eriksson - stacja metra Gamla stan (zielona).

Medeltidsmuseet (Muzeum Średniowiecznego Sztokholmu) – powstało na miejscu, gdzie odnaleziono stare mury, miasta pochodzące z XVI w. Zamknięte - stacja metra Gamla stan (zielona), dojść 750 m.

Parlament Szwedzki (Riksdag) – znajduje się na małej wysepce Helgeandsholmen
- stacja metra Gamla stan (zielona), dojść 600 m.

Ulice Västerlånggatan oraz Prästgatan zachwycające historycznymi fasadami budynków - stacja metra Gamla stan.
Mårten Trotzigs gränd – najwęższa uliczka w Sztokholmie - stacja metra Gamla stan (zielona).

Dom Rycerski (Riddarhuset) – dawna siedziba zgromadzenia arystokracji - stacja metra Gamla stan, dojść 450 m.

Kościół Riddarholmen – kościół luterański (XIII wiek) z górującą nad całym miastem wieżą. Jeden z najstarszych budynków w Sztokholmie znany jest przede wszystkim jako miejsce pochówku szwedzkich władców. Można go zwiedzać w okresie letnim (czerwiec-wrzesień) w godzinach 10:00-17:00, bilety kosztują 60 SEK dla dorosłych i 30 SEK dla dzieci - stacja metra Gamla stan (zielona), dojść 450 m.
Poza tym warto odwiedzić także urokliwe nabrzeże im. artysty Everta Taube pełne kolorowych domków i kamieniczek oraz wieżę jarla Birgera z XVI wieku.

Nabrzeże za kościołem Riddarholmen
Ulubiony punkt widokowy na nabrzeżu rozciągającym się za zabytkowym kościołem Riddarholmen (w którym spoczywają szwedzcy władcy). Wokół rzeźby Everta Taube odnajdziemy popularne nabrzeże (Evert Taubes terrass) skąd rozpościera się piękna panorama sztokholmskiego ratusza położonego po przeciwnej stronie zatoki
Riddarfjärden - stacja metra Gamla stan (zielona).