Rano o 7:40 ruszamy taxi-brousse (1 bilet - 25 000 Ar) do Mananjary (163 km). Po drodze zatrzymujemy się na obiad. Za 6000 Ar dostajemy porcję ryżu z mięsem + dzbanek herbaty na stolik. (herbata to chyba jakiś wywar z ryżu, nie przypomina smakiem prawdziwej herbaty).
MANANJARY – miasteczko handlowe na kanale Pangalanes ciągnącym się do Tamatave (około 600 km).
Jest katedra (Eglise catholique de Mananjary). Na przystani być o 6:00 rano skąd wypływa barka. (może się zdarzyć, ze nie pływa co dzień). Płaci się kapitanowi przy wejściu. Zatrzymuje się przy osadach lun nawet pomiędzy nimi gdy ktoś chce wysiąść lub wsiąść.
W planach mamy przepłynięcie barką kanałem do Tamatave. Ma to trwać 4 dni. Nie mamy na tej trasie zarezerwowanych żadnych noclegów. Mamy tylko jakieś nazwy hoteli.
W Mananjary jesteśmy o 15:40. Taxi brousse zatrzymuje się w okolicy kościoła.
Przystań barek odpływających do Nosy Varika jest około 2 km na północ.
Zatrzymujemy się w Hotelu Sorafa. Pokój 2 osobowy kosztuje 75 000 Ar (16 €). WiFi, prąd wyłączany o 22:00. (Nie przyjmują euro, trzeba mieć ariary).
Zjeść można w Rubus Bar, La Rondelle.
Kanał Pangalanes to dzieło inżynierii francuskiej z czasów kolonialnych. Zaczęto go budować jeszcze w XIX wieku, ciągnąc wodną drogę od Tamatave wzdłuż wybrzeża na południe. Chodziło o to, by zapewnić bezpieczny transport towarów do największego portu Madagaskaru. Ocean Indyjski przy wschodnim wybrzeżu wielkiej wyspy często bywa burzliwy, a drogi nigdy nie były mocną stroną Madagaskaru. Toteż w 1896 roku gubernator Joseph Gallieni rozpoczął budowę kanału, który tak naprawdę kanałem był tylko częściowo, bo przekopana droga wodna łączyła istniejące już przy wybrzeżu rzeki, rzeczki, laguny i jeziora. Za czasów Gallieniego dociągnięto tę drogę wodną o prawie sto kilometrów od Tamatave. Ciąg dalszy budowano w latach 1949-57. Ostatecznie Kanał Pangalanes osiągnął łączną długość ponad 650 km – co daje mu dobre miejsce w czołówce najdłuższych kanałów świata (dłuższy mają Chińczycy). Sięga od portu Tamatave (Toamasina) do wsi Farafangana, czyli biegnie przez ponad jedną czwartą długości Madagaskaru. Oczywiście ulegał zniszczeniom i zamuleniu.
Po prowadzonych w latach 80-tych pracach renowacyjnych żeglowne jest ok. 400 km Pangalanes.