Geoblog.pl    bogmar    Podróże    CHINY 2008    Klasztor Szaolin i Groty Longmen

Klasztor Szaolin i Groty Longmen

Chiny
Chiny, Luoyang

Miasto Luoyang było trzecią ważną stolicą dawnych Chin. W różnych okresach między 771 rokiem p.n.e. a rokiem 936 n.e. dziewięciokrotnie pełniło rolę metropolii. Dzisiejszy Luoyang to miasto przemysłowe, zamieszkane przez ponad 700tys. mieszkańców, do którego co roku przybywają dziesiątki tysięcy turystów zwabionych charakterystycznym starym centrum, a przede wszystkim znanymi w świecie buddyjskimi skalnymi świątyniami jaskiniowymi Longmen, oddalonymi od Luoyang o 14 km na południe.

Zwiedziliśmy tu kompleks klasztorny oraz Las Stup - cmentarz.
Byliśmy również w Klasztorze Szaolin - to miejsce narodzin chinskiej sztuki walki kung fu oraz buddyzmu medytacyjnego chan.
Następnym punktem programu były Groty Longmen, gdzie w ponad 200 jaskiniach wykuto tysiące posągów Buddy.

Groty Longmen - dumnie wznoszą się nad brzegami przepływającej u ich stóp rzeki Yi. W wyrastających niemal pionowo naturalnych skałach przez wieki drążono nisze, rzeźbiono buddyjskie posągi, wykuwano elementy zdobnicze, tworząc niezwykły kompleks naskalnych świątyń. Pierwsze prace powstały w roku 493, kiedy związana mocno z buddyzmem Północna Dynastia Wei (368-534), przeniosła swoją stolicę do Luoyangu. To ci władcy rozpoczęli dzieło kontynuowane przez setki lat. Wschodnia i Zachodnia Wei, Północna Qi, Sui, Tang i Północna Song - dynastie pojawiały się i odchodziły w zapomnienie. Ale na skalnych zboczach pozostawały efekty ich inicjatyw - arcydzieła sztuki buddyjskiej, które z czasem stały się częścią światowego dziedzictwa.

Zapraszamy do obejrzenia filmu One of the schools of kung fu at Shaolin Monastery