Geoblog.pl    bogmar    Podróże    AUSTRALIA 2010    Zwiedzanie

Australia
Australia, Canberra

CANBERRA -------> SYDNEY = 311 km

Canberra od 1913 roku jest administracyjną stolicą Australii, To nieduże miasto przypominające park z zespołem budynków administracyjno-rządowych. Wszystko, co ważne w mieście, rozlokowane jest wokół jeziora Burleya Gryffina, z którego strzela w niebo fontanna przypominająca swą kuzynkę z Genewy. Na południowym brzegu, na Capital Hill wznosi się nowoczesny budynek parlamentu. Nieco niżej stoi wiktoriański dawny budynek parlamentarny (obecnie muzeum) i słynna aborygeńska namiotowa ambasada - symboliczny przywilej podkreślania obecności Aborygenów w historii i współczesności Australii zagwarantowany w 1972 r. w znowelizowanej konstytucji Państwa. Wśród licznych godnych odwiedzenia muzeów na szczególną uwagę zasługują: Galeria Narodowa oraz Muzeum Narodowe Australii. Na przeciwnym brzegu jeziora, na końcu długiej paradnej alei, znajduje się Muzeum- Pomnik Wojny, dokumentujący zaangażowanie Australii w dwóch wojnach światowych oraz innych konfliktach lokalnych.

Do Canberry docieramy o 4:00 rano. Obok dworca znajduje się Dom Pielgrzyma.
Po kilkugodzinnym zwiedzaniu doszlismy do wniosku, że miasto jest niezbyt ciekawe i pozbawione ,,duszy". Zobaczyliśmy Old Parliament House, Parliament House, High Court (sąd), National Library, Questacon National Science & Technology Centre, Captain Cook Memorial Water Jet, dzwonnicę na półwyspie i Australian War Memorial Museum - jedyny obiekt, który wraz z towarzyszącą mu aleją ANZAC Parade Memorials zrobił na nas wrażenie. Zaskoczeni byliśmy, że słynna fontanna na jeziorze przed pomnikiem kpt. Cooka wyrzucająca wodę na 147 m w górę nie działała.
O 18:00 wsiadamy w autobus i jedziemy dalej do Sydney.
Za 2 bilety kupione wcześniej zapłaciliśmy 51 AUD.

Dworzec Autobusowy - Jolimont Centre, Nrthbourne Ave (otwarty 8:00 - 22:30).