Geoblog.pl    bogmar    Podróże    IZRAEL 2017    Jerycho, Jerozolima

Jerycho, Jerozolima

Zachodni Brzeg Jordanu
Zachodni Brzeg Jordanu, Yerīhō

Jerycho (hebr. Yericho; arab. Er Riha) jest położone na wschód od Jerozolimy (na terytorium Autonomii Palestyńskiej), w pobliżu rzeki Jordan, parę km od Góry Kuszenia. W pobliżu Jerycha odkryto pozostałości ludzkich osad sprzed około 11 tys. lat. Jest to najstarsze miasto na świecie. Prowadzi się tutaj liczne prace archeologiczne. Największe wykopaliska to Tell es-Sultan, w którym znajdują się pozostałości słynnej wieży.
W czasach biblijnych Jerycho zostało zdobyte i zniszczone przez Izraelitów pod wodzą Jozuego. Jerycho jest położone powyżej Doliny Jordanu. Jest to najniżej położone miasto na świecie - 276 m poniżej poziomu morza.

Nie ma tu komunikacji miejskiej. Aby tu najtaniej dojechać jedziemy autobusem 263 z dworca w pobliżu Bramy Damasceńskiej (ten sam co jeżdżą autobusy na Górę Oliwną) do miejscowości Azaryja czy Lazaryja (nie pamiętam dokładnie jak to się nazywa ale wszyscy kierowcy wiedzą o co chodzi).
Z Nowego Domu Polskiego jest do dworca około 1 km.
W czasie podróży na punkcie kontrolnym Arabowie musieli wysiąść z autobusu, pozostali zostali w środku i czekaliśmy na kontrolę dokumentów. Była również kontrola biletów.Tu trzeba wziąć Taxi Service (van), który jak uzbiera komplet pasażerów to rusza. Normalna cena dla miejscowych to 10 NIS/osoba. Dla pozostałych to zwykle 12 NIS.
Dojeżdżamy do centrum. Tu jest informacja turystyczna. Dostajemy mapkę i idziemy zobaczyć sykomorę - słynne drzewo Zacheusza. Obecne ma ponoć 500 lat i znajduje się za ogrodzeniem na terenie rosyjskiej świątyni.
Idziemy dalej aby podejść bliżej Góry Kuszenia.
Wracamy takimi samymi środkami komunikacji jak przyjechaliśmy.

Samo miasto jest nieciekawe i żeby nie drzewo to chyba turyści by tu nie przyjeżdżali.

Góra Kuszenia. (Mount of Temptation) - 350 m.n.p.m., na zachód od Jerycha. Klasztor Kuszenia zbudowano na zboczu góry, mniej więcej w połowie jej wysokości. Na zboczu jest grota w której Jezus zamienił kamień w chleb podczas kuszenia przez szatana w czasie czterdziestodniowego postu i pobytu na pustyni. Na stok góry można dojechać wagonikami kolejki linowej (45 NIS) aby zwiedzić znajdujący się tam klasztor ortodoksyjnych mnichów greckich pochodzący z XII wieku. Z daleka, klasztor ten wygląda jak wisząca nad przepaścią długa galeria.

Po krótkim odpoczynku w hotelu wracamy na Stare Miasto.