Geoblog.pl    bogmar    Podróże    IZRAEL 2017    Jerusalem

Jerusalem

Izrael
Izrael, Jerusalem

Idziemy na słynną Via Dolorosa, drogę, którą miał przejść Chrystus od momentu skazania na śmierć do ukrzyżowania. Możemy na niej spotkać między innymi „autentyczną” celę, w której miał przebywać (w tym samym miejscu, ale piętro niżej znajduje się cela Barabasza) oraz inne miejsca upamiętniające wszystkie stacje Drogi Krzyżowej. Cała Droga Krzyżowa jest komercyjna, z setkami sklepów.

Bazylika Grobu Pańskiego jest finałem Via Dolorosa, najważniejszym kościołem chrześcijańskim znajdującym się na Starym Mieście. Postawiona w miejscu, gdzie po ukrzyżowaniu złożono ciało Jezusa Chrystusa.
Zazwyczaj jest ona mocno zatłoczona, także chcąc ją obejrzeć w spokoju należy przybyć wcześnie. Jest ona otwarta od 4:00. złożone ciało Jezusa. Bazylika jest mocno schowana i gdyby nie drogowskazy, bardzo łatwo można ją przegapić. Kościół jest administrowany przez grecki kościół prawosławny i w swoim charakterze jest bardzo surowy. Sam grób jest maleńkim pomieszczeniem, do którego trzeba swoje odstać. Najciekawszym elementem bazyliki były przepiękne kopuły i malowidła na nich.
Chcieliśmy poinformować, że kamień, który jest w bazylice niedaleko wejścia i wszyscy go całują, pocierają dewocjonalia nie jest prawdziwym "kamieniem namaszczenia". Prawdziwy był w grobie.
Ten Rzymianie położyli na pamiątkę wydarzenia tamtych dni. Mając taką wiedzę nie należy czcić tego kamienia, bo czynimy bałwochwalstwo.
Będąc w pobliżu bazyliki można za 15 szekli wspiąć się na szczyt wieży protestanckiego kościoła znajdującego się blisko Bazyliki..

20.05.2017.

Dzisiaj dalszy ciąg zwiedzania.
Z polonią kanadyjską idziemy na dworzec autobusowy. Arabski autobus 275 na szczyt Góry Oliwnej odjeżdża z przystanków znajdujących się na Sultan Suleiman Street (mniej więcej pomiędzy bramami Damasceńską i Heroda). Odjeżdżają dość często, na autobusie powinien być napis Mt. Olives. Dojeżdżamy na szczyt. Aby dotrzeć w okolicę która nas interesuje, idziemy dalej prosto.
Tu znajduje się Kościół Wszystkich Narodów, Ogród Oliwny i Grób NMP.
Schodząc dalej na dół dochodzimy do kościoła Ojcze Nasz /Pater Noster/ wstęp - 10 szekli. „Atrakcją” tego miejsca są wykonane w wielu językach świata tablice z namalowanymi słowami modlitwy Pańskiej. Co ciekawe, każdego roku pojawiają się nowe tablice - jest modlitwa na ścianie po polsku i kaszubsku.
Idąc dalej w dół mijamy schody wiodące w kierunku cmentarza żydowskiego i dochodzimy do punktu widokowego. Wracamy do schodów i schodzimy na dół. Po lewej stronie mijamy chyba największy na świecie cmentarz żydowski. Z racji, że wg. Biblii właśnie tutaj ma się rozpocząć Sąd Ostateczny jest to jedno z najbardziej pożądanych miejsc pochówku na świecie.
Po prawej stronie mijamy wejście do kościoła Dominus Flevit (Pan zapłakał) – wybudowanego w miejscu biblijnej sceny płaczu Jezusa nad Jerozolimą. Niewielka świątynia według projektanta ma symbolizować kształt łzy, a przez okno za ołtarzem możemy w czasie pobytu wewnątrz podziwiać widok na stare miasto.
Dochodzimy na sam dół. Znajdują się tutaj jeszcze dwa ważne sanktuaria. Pierwsze z nich to Kościół Agonii Pana Jezusa, zwany również kościołem Wszystkich Narodów (Getsemani) .
W ogrodzie, który znajduje się zaraz przy wejściu rosną drzewa oliwne, które według tradycji pamiętają czasy modlitwy Jezusa w ogrodzie Getsemani.
Po przeciwnej stronie ulicy schodząc schodami w dół docieramy do kościoła znajdującego się pod opieką wyznań wschodnich, a mieszczącego Grób Matki Bożej. Warto zejść na sam dół ze względu na niesamowitą atmosferę tego miejsca.