Geoblog.pl    bogmar    Podróże    GRUZJA 2018    Jaskinia Satapila

Jaskinia Satapila

Gruzja
Gruzja, Sataplia Nature Reserve

Taksówkarz zawiózł nas i chciał poczekać ale do Kutaisi było parę km i zwolniliśmy go.
Chcieliśmy trochę zostać w parku i sprawdzić jak wygląda powrót komunikacją miejską, nie wiedzieliśmy ile czasu tu spędzimy. Dla niego i dla nas było lepiej, bo może jeszcze złapać dobry kurs, a nam się nie spieszy i jakoś wrócimy.

Sataplia Cave Rezerwat Przyrody Sataplia położony jest 6 km na północny zachód od Kutaisi, na wzgórzu Samgurali, 360 m.n.p.m.. Sataplia znaczy dosłownie „miejsce miodu”. Swoją nazwę rezerwat wziął od góry Sataplii, której to nazwa z kolei wywodzi się ze starej gruzińskiej tradycji zbierania miodu dzikich pszczół zamieszkujących tę górę.
Rezerwat powstał w 1935 r. by chronić geologiczne, paleontologiczne, speleologiczne i botaniczne pomniki przyrody w tym rejonie.
Na terenie rezerwatu znajdują się również odciski łap dinozaurów i ich postacie wykonane z tworzywa sztucznego, a ze szklanej platformy widokowej można podziwiać okolicę i miasto Kutaisi.

Odwiedzający mogą wejść do długiej na 900 m, szerokiej na 12 m i wysokiej na 10 m jaskini. Została ona odkryta w 1925 roku przez badacza i pedagoga z Kutaisi, Petre Czabukiani. Około 100 m od wejścia znajduje się piękna komnata o kształcie kopuły, a 150 m dalej jest „roztopiony cmentarz”.
Jaskinia jest udekorowana kolorowymi światłami, które oświetlają imponujące stalagmity i stalaktyty.
Wstęp 15 lari, 10:00 - 18:00 (oprócz poniedziałku).

Autobus nie podjeżdża pod samą jaskinię, trzeba zejść z góry serpentyną 2,5 km do głównej drogi. Dalej marszrutka Nr 45 (1 Gel) do przedmieść Kutaisi i dalej (w naszym przypadku) jechać marszrutką Nr 31 (0,40 GEL).