Geoblog.pl    bogmar    Podróże    LIBAN i JORDANIA + Ateny antyczne 2023    Kanion Wadi Mujib
2023

Kanion Wadi Mujib

Jordania
Jordania, Wadi Mujib

Kanion Wadi Mujib – (83 km od Ammanu). Najlepiej dotrzeć tam wcześnie, gdyż jest to coraz bardziej popularna atrakcja. To jeden z najpiękniejszych i najpopularniejszych kanionów Jordanii. Jego dnem płynie wartka rzeka, mająca swoje źródło na Pustyni Syryjskiej, zaś ujście w Morzu Martwym. Cały obszar to Park Narodowy, na terenie, którego znajduje się kilka pieszych szlaków. Praktycznie większość z nich prowadzi dnem wąwozu. W Visitor Center można zostawić elektronikę. Kamizelka ratunkowa obowiązkowa (w cenie). Trasa w jedną stronę ma 1,5 km. Powrót tą samą trasa (z prądem wody).

Szlak Siq rozpoczyna się przy małym moście, który prowadzi nas na szczyt skały. Stamtąd musimy zejść schodami do rzeki. Głębokość rzeki zależy od pory roku i opadów. Czasami w rzece jest więcej wody, a nurt jest silniejszy.
Na początku rzeka nie jest bardzo głęboka, a kanion niezbyt wąski, ale w miarę jak idziemy, wchodzimy coraz głębiej w wąwóz, a rzeka zaczyna się pogłębiać. Szybko dochodzimy do miejsca, w których woda sięga kolan, potem tułowia, a nawet czasami trzeba pływać lub podciągać się na linach. W końcu docieramy do małych bystrzy i wodospadów, na które musimy się wspiąć. Są to najbardziej techniczne obszary, które wymagają pewnej siły fizycznej i zwinności. W bardziej skomplikowanych obszarach są nawet schody, liny i metalowe pręty, które pomogą się wspinać. Kanion jest oszałamiający, z unikalnymi kształtami i kolorami. Do końca trasy są jeszcze 3 lub 4 strefy techniczne. Ostatnia wspinaczka jest chyba najtrudniejsza, ale na koniec zostajemy nagrodzeni pięknym wodospadem, gdzie można zrobić zdjęcia, odpocząć. Powrót jest szybszy, bo idziemy/pływamy/ślizgamy się z prądem. Dodatkowo zawiera dwie naturalne zjeżdżalnie, czyli dwie części, w których musimy zjeżdżać po skałach, aby zejść.
Bilety wstępu - 22 JOD a za worek nieprzemakalny 10 JOD. Zwiedzanie jest możliwe jedynie kiedy poziom wody pozwala na swobodne wędrówki. Otwarty jest w okresie od 1 kwietnia, do 31 października, gdy poziom wody jest stosunkowo niski. Wszystko, czego nie potrzebujesz, możesz przechować w swoim samochodzie lub w 10-ciu bezpłatnych szafkach (jak na zdjęciu poniżej) dostępnych w Centrum (trzeba mieć własną kłódkę).

Transport publiczny w tej części kraju jest niedostępny, więc ci z was, którzy nie mają własnego samochodu, muszą skorzystać z taksówki lub znaleźć wycieczkę z prywatnym transferem
Ciekawostką jest, że Rezerwat Biosfery Wadi Mujib to najniżej położony rezerwat przyrody na świecie – część jego obszaru znajduje się nawet do 400 m pod poziomem morza. Czas przejścia Siq Trail ze zdjęciami to 2-2,5 h. Otwarte od 8:00 do 18:00. Ostatnie wejście o 15:00. Niektóre osoby, które przyjechały później już w tym dniu nie dostały się do kanionu.