Geoblog.pl    bogmar    Podróże    LIBAN i JORDANIA + Ateny antyczne 2023    Petra
2023

Petra

Jordania
Jordania, Wādī Mūsá

Przed hotelem łapiemy taksówkę do dworca JETT Abdali. Powinniśmy zapłacić 1 JOD, ale po krótkich negocjacjach stanęło na 1,5 JOD. Nie chcieliśmy się spóźnić. Autobus mięliśmy o 6:30.

Wadi Musa (Petra) (JETT Bus Station jest w centrum obok Petra Visitor Center).
Inny dworzec jest obok drogi Nr 35 przy Ayn as Sadr i meczecie The Great Mosque of Wadi Musa (1,5 km do Petra Visitor Center).

Docieramy do naszego hotelu i robimy rozeznanie co do daleszego pobytu w tym mieście.
Mamy wykupiony Jordan Pass z jednodniowym wejściem do Petry, więc jutro z rana ruszamy na zwiedzanie.

Petra to rozległe ruiny starożytnego miasta wykutego w stromych wapiennych czerwono – brązowych skałach, które zamieszkiwali Nabatejczycy od III w przed naszą erą do I w p.n.e. Petra będąca największą atrakcją Jordanii została wpisana na listę Światowego Dziedzictwa UNESCO i została uznana za jeden z siedmiu cudów świata. Zachwyca swoim pięknem, architekturą i magiczną scenerią. Jej zwiedzanie warto zaplanować tak, aby nie ograniczać swojego pobytu zaledwie do Skarbca Faraona i wąwozu As Siq. Petra to liczne malowniczo położone szlaki, dzięki którym możemy zobaczyć jej różne oblicza, liczne budowle, oraz grobowce.
As Siq. Do serca Petry prowadzi wąska, wylana betonem droga wytyczona pomiędzy wysokimi, skalnymi ścianami. Jej nazwa to as-Siq lub po prostu Siq. Każdy kupiec przybywający do Petry musiał ją pokonać. Jednak pierwszą starożytną budowlę widać jeszcze przed wejściem na skalny szlak. Jest nią Bab al-Siq, czyli grobowiec z charakterystycznymi, piramido-podobnymi zwieńczeniami. Siq ma 1,2 km. Po obu jego stronach widać dobrze zachowane kanały, którymi prowadzono wodę do centrum Petry. Na skałach wokół można obserwować niezwykła grę porannego światła.
Al-Khazna, czyli Skarbiec Faraona. wbrew swej nazwie najprawdopodobniej pełnił funkcję grobowca. Tuż za Skarbcem trafiamy do obszaru, w którym kiedyś biło serce Petry. Najpierw po lewej stronie mijamy kolejne grobowce nazywane ulicą fasad. Idąc dalej przestrzeń robi się coraz bardziej otwarta i pojawia się coraz więcej sklepów i stoisk z pamiątkami. Kolejną prominentną budowlą na trasie jest wykuty w skale teatr, który mógł pomieścić ok. 4000 widzów. Za teatrem znajduje się coś w rodzaju centrum, gdzie można coś kupić, zjeść czy po prostu napić się herbaty lub kawy. W tym miejscu jesteśmy już około 3 km od bramy wejściowej. Idąc dalej wzdłuż głównej ścieżki przechodzi się obok nimfeum – starożytnej fontanny, przy której rośnie 450-letnie drzewo pistacjowe. Następnie po naszej prawej stronie ukaże się rząd kolumn, Po lewej schody do ruin Wielkiej Świątyni, której powierzchnię szacuje się na 7000 m2.Najważniejsza świątynia Petry - Qasr al-Bint - wysokie na 23 m ściany można podziwiać kawałek dalej. Ad-Deir, czyli Klasztor. Po przejściu całego, 8-mio km głównego szlaku zaczynają się schody. Dosłownie i w przenośni, ponieważ od tej pory płaska i wygodna droga zamienia się w wąski szlak (Ad-Deir/ Monastery trail), prowadzący do góry. Wysiłek na dystansie 1,25 km jest jednak opłacalny. Klasztor, znajduje się na samym końcu Petry. Jest naszym zdaniem najbardziej imponującą strukturą w całym parku archeologicznym. Jego fasada jest stosunkowo podobna do Skarbca, jednak wyraźnie większa.
Monumentalności budowli dodaje jej malownicze położenie wokół górskiego krajobrazu.

Droga z jednego końca Petry na drugi to około 10 km i jej przejście średnim tempem zajmuje około 4 godz.
Nam zajęło trochę więcej, gdyż poszliśmy szlakiem po górach (w lewo od głównej świątyni). Na zwiedzanie Petry najlepiej przeznaczyć cały dzień, by móc oglądać spektakl barw i kolorów. Powstają one na skutek padania promieni słonecznych. Petra była miejscem kręcenia filmu “Indiana Jones i ostatnia krucjata” i świetnie oddała podróżniczo-przygodowy klimat tej hollywoodzkiej produkcji. Trzeba pamiętać, że na Booking.com czy innych serwisach Petra oznaczona będzie jako Wadi Musa..

Mała Petra - Siq al Barid (10 km dalej) Wioska Al Beidha - to miejsce znacznie rzadziej odwiedzane przez turystów. Można powiedzieć, że to miniaturka słynnej Petry – również położona w wąwozie z wykutymi w skałach świątyniami, długość 350 m.
Przed wejściem do wąwozu widok frontu mausoleum zwanego Tricilinium. Kolejne cudo architektury Nebatejczyków: Painted House, czyli Malowany Dom. Swoją nazwę zawdzięcza stosunkowo niedawnemu znalezisku. Ukryte pod sadzą i brudem Beduinów przez wieki, 2000-letnie freski w Malowanym Domu Małej Petry zostały odkryte pod koniec lat czterdziestych i starannie odrestaurowane. Siq al-Barid kończy się stromymi schodami prowadzącymi w górę, jakby do wyjścia z wąwozu. Po wejściu schodami wąskim przesmykiem staje się na punkcie widokowym.
Zwiedzanie Małej Petry jest bezpłatne i zajmuje ok.1 godz. Z Visitor Centre w Petrze kursują co około 30 min darmowe autobusy (dla tych co mają bilety do Petry). Ważne żeby zrobić to w tym samym dniu (jeżeli ma się wykupiony jednodniowy Jordan Pass)

W Petrze nie ma dużych marketów. Ceny są wyższe niż w Ammanie.